Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nuværende Industribaner Danmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Cityringen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Cityringen

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message Reverse Sort Order
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2016 at 06:53
Billeder fra Øster Søgade

Foto: Tunnelboremaskinen Alice brød igennem i oktober 2016


Foto: Nærbillede af tunnelboremaskinen Alice


Glæd jer til meget mere, hvis I modtager medlemsbladet Tipvognen.



Edited by Thomas - 30 November 2016 at 07:12



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 May 2016 at 22:47
Nordhavnslinien

Jeg besøgte byggepladsen i Nordhavn ved Åbent Hus arrangement d. 30/4 2016 og her kunne publikum se den ca. 100 m lange tunnelboremaskine (TBM), der skal skabe forbindelse imellem Nordhavn og Øster Søgade. En strækning på blot ca. 2 km.

Reelt er det kun de forreste ca. 20 m der udgør selve TBM´en, da de øvrige ca. 80 m er sammensat af support-moduler på hjul. I centrum af supportmodulerne skal arbejdstogene transportere mandskab, materialer og tunnelelementer. 



Foto: Den, på dagen, udøbte TBM foran PFA Huset. Til højre i baggrunden skimtes terminalen ved Sundkaj og Orientkaj


Det er valgt, at transportere muck ud fra tunnellen via transportbånd og derfor er der på Nordhavnslinien kun brug for én arbejdstogstamme og 2 lokomotiver, der grundet stejle stigninger skal køre i tandem.

Der bliver tale om dieseldrevne Schöma lokomotiver type CFL180.

Borearbejdet forventes at starte i midten af maj.


Edited by Thomas - 03 May 2016 at 23:32



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
-PGG- View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 December 2013
Location: Tasmania
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -PGG- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 February 2016 at 03:50
http://minby.dk/oesterbro-avis/wp-content/uploads/2016/01/oav160127Metrotunnel26241-1024x683.jpg
http://minby.dk/oesterbro-avis/wp-content/uploads/2016/01/oav160127Metrotunnel26201-1024x683.jpg

Very interesting set of photos.

Some observations.
Loco #4 is facing in the opposite direction when compared to #6. The couplings, which are Valente "Can't-miss-couplers" L.64, are only uni-directional and need to be of all the same type, at the same end. At the front of #4 is the open end, bell mouth coupler, the female type. At the front of #6 is the tongue coupler, the male type. If the locomotive is turned around, then the coupler must be changed over to the correct type to enable it mate with the adjoining wagon.

#4 which should be Schöma 6206, has been recently (2015) returned from Schöma at Diepholz, where it was sent for overhaul after the deliveries of the rest of the fleet had been completed. It now has a new style "Schöma" plate on the front end.


Meget interessant sæt af billeder.

Nogle observationer.
Loco #4 vender i den modsatte retning i forhold til #6. De koblinger, som er Valente "can not miss-koblere" L.64, kun ensrettede og har brug for at være af alle den samme type, i samme ende. På forsiden af #4 er den åbne ende, trompetmunding kobling, den kvindelige type. På forsiden af #6 er tungen kobler, den mandlige type. Hvis lokomotivet drejes rundt, så koblingen skal ændres over til den korrekte type, så den passer sammen med den tilstødende vogn.

#4, som skulle være Schöma 6206, har været for nylig (2015) vendte tilbage fra Schöma på Diepholz, hvor det blev sendt til eftersyn efter leverancerne i resten af flåden var afsluttet. Det har nu en ny stil "Schöma" plade på den forreste ende.

-PGG-
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 January 2016 at 21:51
Hej


Østerbro Avis har været "downunder" og det kom der en artikel samt gode billeder ud af. Jeg har spottet fotografier af Schöma Løbenummer 1, 4 og 6:

http://minby.dk/oesterbro-avis/30-meter-under-oesterbro/

Edited by Thomas - 28 January 2016 at 22:09



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
-PGG- View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 December 2013
Location: Tasmania
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -PGG- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 November 2015 at 02:58
Der er syv, muligvis otte, af model typen CHL200G hydrostatiske lokomotiver fra Schöma.
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide
Back to Top
Svellen View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Joined: 18 January 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 November 2015 at 19:58
Ja, der skal arbejdes i reglementeret påklædning !

Jeg er fortsat spændt på, hvor mange lokomotiver de rent faktisk behøver til tunnelboringen.



Jernbane hilsener

Svellen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 November 2015 at 15:22
Hold da op og så siger man at ungdommen ikke gider arbejde? Er det andendagstøjet han har på i  anledning af fotografens besøg?
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2015 at 23:57
Nu ligger der en beskrivelse af tunnelboringen incl. kort beskrivelse af arbejdstogenes funktion på projektets egen hjemmeside.

Bemærk foto af Schöma Bygge.Nr.: 6735, Lb.Nr. 2 med lokofører.



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 October 2015 at 20:42
D. 24/9 kørte Anders forbi byggepladsen i Nørrebroparken og her var han bl.a heldig, at overvære Schöma Bygge.Nr.: 6734, Lb.Nr. 1 blive læsset på en blokvogn for transport til byggepladsen i Østersøgade, skulle det senere vise sig.

Den trofaste læser af denne her tråd vil vide, at vi nu spoler tiden tilbage fra d. 27/9 2015 hvor jeg var til åbent hus i Sortedamssøen på byggepladsen i Østersøgade og fotograferede Lb.Nr. 1 sammen med Schöma Lb.Nr. 6 (ukendt Bygge Nr).

Forberedelserne til igangsætningen af boring fra Østersøgade er i fuld gang. Boremaskiner bliver hejst ned i undergrunden og lokomotiver læsses på blokvogne.

Det bliver sikkert de 2 nævnte lokomotiver, der skal fremføre arbejdstogene for Nora, der er den første tunnelboremaskine, der om kort tid arbejder sig mod Østerport med retning mod Københavns Hovedbanegård. Pt. (checket d.d.) holder lokomotiverne fortsat til klargøring over jorden.



Normalt ville man stå og kigge på et opklodset lokomotiv klargjort til transport en anden dag. Her er det lykkedes, at overvære seancen hvor et dog uidentificeret Schöma hejses op.



Knapt 40 tons på stroppetur



Schöma Bygge.Nr.: 6734, Lb.Nr. 1 er læsset på blokvogn og klar til en tur gennem city. Sidst jeg så noget lignende var august 1996 i Korsør.
På en tilsvarende blokvogn i køen til Vognmandsrutens færge stod et Schöma lokomotiv fra Storebæltstunnellen. Jeg havde bilen fuld af blondiner, var på vej til Langelandsfestival og det var før mobiltelefonerne fik kamera. Nyd dette sjældne foto !


Edited by Thomas - 22 November 2015 at 09:25



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2015 at 23:04
I dag var jeg til Åben Byggeplads på Øster Søgade.

Der var åbent for interesserede i 2 timer, men da der var stor spørge-lyst fik vi næsten 1 time extra.

Med udsigt til boremaskinerne Nora og Tria fik vi en fin introduktion til tunnelboring.


TBM Tria er klar til, at blive hejst ned af den store BMS kran.


Kort fortalt; Når boremaskinen (TBM) arbejder sig frem fjerner den 80 ton materiale (muck) pr. sektion. 1 sektion er 1,4 m lang og tunnel-ringen i den enkelte sektion dannes af 5 store betonelementer og ét lille betonelement (kaldet segmenter). Imellem tunnelringen og jord-væggen fores med tyndtflydende hurtighærdende beton (hærdetid ca. 7 min.) Der arbejdes efter, at nå 10 sektioner dagligt (ca. 14 m frem i undergrunden).


Muck kranerne fra Otto Busses Vej står nu klar på Østerbro.



De grønne betonbeholdere knejser over byggepladsen.


Der anvendes 2 arbejdstog pr. boremaskine. Et arbejdstog består af et lokomotiv, 4 muck vogne (hvoraf de 2 er tandemvogne), en kombineret
transport og mandskabsvogn samt 2 segmentvogne.

Med 4 boremaskiner arbejdende samtidig er der brug for 8 lokomotiver bygget af Schöma som type CHL-200G hvoraf vi nu har data på de 5., idet jeg ikke har set Nr. 6 før i dag. Endvidere råder CMT over ét mindre lokomotiv Schöma type CFL-180DCL Nr. 03, som ihvertfald blev anvendt i starten af bore-perioden (efteråret 2013) i Nørrebroparken.


Schöma Nr. 1 og Nr. 6 afventer. Jeg er i tvivl om hvad der ligger til grund for nummerering med blå og røde typer. Vi har før set Schöma Nr. 1 (med rød nummerering) i Nørrebroparken. Er det nu det samme lok., der optræder med blå nummerering (man giver vel ikke 2 forskellige lok. samme løbenr.) ?


I næste uge begynder en kæmpemæssig BMS kran, at hejse boremaskinerne; Nora og Tria ned i skakten, der er forberedt til, at modtage linier fra
både Nørrebro og Nordhavn.


Skakten er klar med spor til arbejdstogene. Jeg fangede et tilsvarende motiv på Alexander Platz, Berlin i sommer. Her var hele 3 Schöma lok i gang, men grundet de kraftige afstivninger svære at se og de 2 foto´s minder derfor meget om hinanden.


Til foråret 2016 begyndes der efter planen boring fra Nordhavn og ind mod skakten i Øster Søgade.



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,229 seconds.