![]() |
Smalsporede industribanelokomotiver |
Cityringen |
Post Reply ![]() |
Page <1234> |
Author | |
Thomas ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 26 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 168 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Billeder fra Øster Søgade Foto: Tunnelboremaskinen Alice brød igennem i oktober 2016 Foto: Nærbillede af tunnelboremaskinen Alice Glæd jer til meget mere, hvis I modtager medlemsbladet Tipvognen. Edited by Thomas - 30 November 2016 at 07:12 |
|
De bedste hilsner Thomas Kaare Hansen |
|
![]() |
|
Thomas ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 26 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 168 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nordhavnslinien Reelt er det kun de forreste ca. 20 m der udgør selve TBM´en, da de øvrige ca. 80 m er sammensat af support-moduler på hjul. I centrum af supportmodulerne skal arbejdstogene transportere mandskab, materialer og tunnelelementer. ![]() Foto: Den, på dagen, udøbte TBM foran PFA Huset. Til højre i baggrunden skimtes terminalen ved Sundkaj og Orientkaj Det er valgt, at transportere muck ud fra tunnellen via transportbånd og derfor er der på Nordhavnslinien kun brug for én arbejdstogstamme og 2 lokomotiver, der grundet stejle stigninger skal køre i tandem. Der bliver tale om dieseldrevne Schöma lokomotiver type CFL180. Borearbejdet forventes at starte i midten af maj.
Edited by Thomas - 03 May 2016 at 23:32 |
|
De bedste hilsner Thomas Kaare Hansen |
|
![]() |
|
-PGG- ![]() Newbie ![]() ![]() Joined: 15 December 2013 Location: Tasmania Status: Offline Points: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
http://minby.dk/oesterbro-avis/wp-content/uploads/2016/01/oav160127Metrotunnel26241-1024x683.jpg
http://minby.dk/oesterbro-avis/wp-content/uploads/2016/01/oav160127Metrotunnel26201-1024x683.jpg Very interesting set of photos. Meget interessant sæt af billeder. Nogle observationer. Loco #4 vender i den modsatte retning i forhold til #6. De koblinger, som er Valente "can not miss-koblere" L.64, kun ensrettede og har brug for at være af alle den samme type, i samme ende. På forsiden af #4 er den åbne ende, trompetmunding kobling, den kvindelige type. På forsiden af #6 er tungen kobler, den mandlige type. Hvis lokomotivet drejes rundt, så koblingen skal ændres over til den korrekte type, så den passer sammen med den tilstødende vogn. #4, som skulle være Schöma 6206, har været for nylig (2015) vendte tilbage fra Schöma på Diepholz, hvor det blev sendt til eftersyn efter leverancerne i resten af flåden var afsluttet. Det har nu en ny stil "Schöma" plade på den forreste ende. -PGG- |
|
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide
|
|
![]() |
|
Thomas ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 26 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 168 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej
Østerbro Avis har været "downunder" og det kom der en artikel samt gode billeder ud af. Jeg har spottet fotografier af Schöma Løbenummer 1, 4 og 6: http://minby.dk/oesterbro-avis/30-meter-under-oesterbro/ Edited by Thomas - 28 January 2016 at 22:09 |
|
De bedste hilsner Thomas Kaare Hansen |
|
![]() |
|
-PGG- ![]() Newbie ![]() ![]() Joined: 15 December 2013 Location: Tasmania Status: Offline Points: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der er syv, muligvis otte, af model typen CHL200G hydrostatiske lokomotiver fra Schöma.
|
|
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide
|
|
![]() |
|
Svellen ![]() Groupie ![]() ![]() Joined: 18 January 2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 16 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, der skal arbejdes i reglementeret påklædning !
Jeg er fortsat spændt på, hvor mange lokomotiver de rent faktisk behøver til tunnelboringen. |
|
Jernbane hilsener
Svellen |
|
![]() |
|
Anders ![]() Senior Member ![]() Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 228 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hold da op og så siger man at ungdommen ikke gider arbejde? Er det andendagstøjet han har på i anledning af fotografens besøg?
|
|
Venlig hilsen
Anders |
|
![]() |
|
Thomas ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 26 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 168 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nu ligger der en beskrivelse af tunnelboringen incl. kort beskrivelse af arbejdstogenes funktion på projektets egen hjemmeside.
Bemærk foto af Schöma Bygge.Nr.: 6735, Lb.Nr. 2 med lokofører.
|
|
De bedste hilsner Thomas Kaare Hansen |
|
![]() |
|
Thomas ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 26 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 168 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
D. 24/9 kørte Anders forbi byggepladsen i Nørrebroparken og her var han bl.a heldig, at overvære Schöma Bygge.Nr.: 6734, Lb.Nr. 1 blive læsset på en blokvogn for transport til byggepladsen i Østersøgade, skulle det senere vise sig.
Den trofaste læser af denne her tråd vil vide, at vi nu spoler tiden tilbage fra d. 27/9 2015 hvor jeg var til åbent hus i Sortedamssøen på byggepladsen i Østersøgade og fotograferede Lb.Nr. 1 sammen med Schöma Lb.Nr. 6 (ukendt Bygge Nr). Forberedelserne til igangsætningen af boring fra Østersøgade er i fuld gang. Boremaskiner bliver hejst ned i undergrunden og lokomotiver læsses på blokvogne. Det bliver sikkert de 2 nævnte lokomotiver, der skal fremføre arbejdstogene for Nora, der er den første tunnelboremaskine, der om kort tid arbejder sig mod Østerport med retning mod Københavns Hovedbanegård. Pt. (checket d.d.) holder lokomotiverne fortsat til klargøring over jorden. ![]() Normalt ville man stå og kigge på et opklodset lokomotiv klargjort til transport en anden dag. Her er det lykkedes, at overvære seancen hvor et dog uidentificeret Schöma hejses op. ![]() Knapt 40 tons på stroppetur ![]() Schöma Bygge.Nr.: 6734, Lb.Nr. 1 er læsset på blokvogn og klar til en tur gennem city. Sidst jeg så noget lignende var august 1996 i Korsør. På en tilsvarende blokvogn i køen til Vognmandsrutens færge stod et Schöma lokomotiv fra Storebæltstunnellen. Jeg havde bilen fuld af blondiner, var på vej til Langelandsfestival og det var før mobiltelefonerne fik kamera. Nyd dette sjældne foto ! Edited by Thomas - 22 November 2015 at 09:25 |
|
De bedste hilsner Thomas Kaare Hansen |
|
![]() |
|
Thomas ![]() Senior Member ![]() ![]() Joined: 26 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 168 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I dag var jeg til Åben Byggeplads på Øster Søgade.
Der var åbent for interesserede i 2 timer, men da der var stor spørge-lyst fik vi næsten 1 time extra. Med udsigt til boremaskinerne Nora og Tria fik vi en fin introduktion til tunnelboring. TBM Tria er klar til, at blive hejst ned af den store BMS kran. Kort fortalt; Når boremaskinen (TBM) arbejder sig frem fjerner den 80 ton materiale (muck) pr. sektion. 1 sektion er 1,4 m lang og tunnel-ringen i den enkelte sektion dannes af 5 store betonelementer og ét lille betonelement (kaldet segmenter). Imellem tunnelringen og jord-væggen fores med tyndtflydende hurtighærdende beton (hærdetid ca. 7 min.) Der arbejdes efter, at nå 10 sektioner dagligt (ca. 14 m frem i undergrunden). Muck kranerne fra Otto Busses Vej står nu klar på Østerbro. De grønne betonbeholdere knejser over byggepladsen. Der anvendes 2 arbejdstog pr. boremaskine. Et arbejdstog består af et lokomotiv, 4 muck vogne (hvoraf de 2 er tandemvogne), en kombineret transport og mandskabsvogn samt 2 segmentvogne. Med 4 boremaskiner arbejdende samtidig er der brug for 8 lokomotiver bygget af Schöma som type CHL-200G hvoraf vi nu har data på de 5., idet jeg ikke har set Nr. 6 før i dag. Endvidere råder CMT over ét mindre lokomotiv Schöma type CFL-180DCL Nr. 03, som ihvertfald blev anvendt i starten af bore-perioden (efteråret 2013) i Nørrebroparken. Schöma Nr. 1 og Nr. 6 afventer. Jeg er i tvivl om hvad der ligger til grund for nummerering med blå og røde typer. Vi har før set Schöma Nr. 1 (med rød nummerering) i Nørrebroparken. Er det nu det samme lok., der optræder med blå nummerering (man giver vel ikke 2 forskellige lok. samme løbenr.) ? I næste uge begynder en kæmpemæssig BMS kran, at hejse boremaskinerne; Nora og Tria ned i skakten, der er forberedt til, at modtage linier fra både Nørrebro og Nordhavn. Skakten er klar med spor til arbejdstogene. Jeg fangede et tilsvarende motiv på Alexander Platz, Berlin i sommer. Her var hele 3 Schöma lok i gang, men grundet de kraftige afstivninger svære at se og de 2 foto´s minder derfor meget om hinanden. Til foråret 2016 begyndes der efter planen boring fra Nordhavn og ind mod skakten i Øster Søgade. |
|
De bedste hilsner Thomas Kaare Hansen |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234> |
Tweet
|
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |