Print Page | Close Window

Cityringen

Printed From: Smalsporede industribanelokomotiver
Category: Industribaner
Forum Name: Nuværende Industribaner Danmark
Forum Discription: Tips spørgsmål og andet for aktive industribaner i Danmark
URL: http://smalspor.dk/forum/forum_posts.asp?TID=169
Printed Date: 19 March 2024 at 08:31
Software Version: Web Wiz Forums 10.11 - http://www.webwizforums.com


Topic: Cityringen
Posted By: Thomas
Subject: Cityringen
Date Posted: 08 November 2010 at 21:03
Jeg er endelig kommet igang med den udemærkede bog af Svend Guldvang "Danmarks Smalsporede Industri­baner" og der er bl.a nogle foto´s fra anlæggelsen af første del af metroen i Kbh., hvor der anvendtes smalspor.
 
Er der nogen, der ved om man også anvender smalspor ved bygningen af det kommende projekt ?


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen



Replies:
Posted By: Thomas
Date Posted: 26 February 2013 at 19:44
Jeg har været i kontakt med Metroselskabet og de fortæller, at der ikke bliver brugt smalspor i forbindelse 
med tunnelboringen til Cityringen, i stedet for bliver der anvendt normalsporet jernbanemateriel. Jeg har pt. 
ingen detaljer om dette.

Kommunikationsafdelingen sendte nedenstående foto´s fra anlæggelsen af den nuværende metro.


Mandskabsvogn fotograferet i "røret".



Lokomotiv med arbejdsstamme hvor der bl.a transporteres en kompressor.


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 28 September 2013 at 13:25
Tunnelboremaskinen Nora er ved at blive testet, hvilket vil sige, at den langsomt borer sig frem så "tunnel-toget" kan blive samlet til en længde af ca. 100 m og det sker vel at mærke 37 m under København.

De normalsporede "tunnel-tog", der skal køre materiale væk fra boremaskinen trækkes af Schöma lokomotiver og vi er heldige, at have modtaget 2 billeder fra Metroselskabet I/S, af ét af lokomotiverne før det blev hejst ned i skakten.

Vi har selvfølgelig spurgt efter data på lokomotiverne, men har ikke modtaget noget endnu, så nyd motiverne fra den forgangne sommer.

Hvis du har billeder, data eller andet så http://smalspor.dk/kontaktind.htm" rel="nofollow - skriv til os !


Foto: 2013-07-11 Nørrebro Parken


Foto: 2013-07-11 Nørrebro Parken

-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 03 November 2013 at 17:03
Hej


Her er link til http://m.dk/~/media/Metro/Cityringen/Artikelbilleder/Tunnelboring/1280_04-12-41_0504.ashx" rel="nofollow - tunneltoget , der kører materiale ud fra den 1.ste igangsatte boremaskine.

Mere info her: http://m.dk/#!/Stations/byggepladser/Global/Billedgalleri+tunnelboring+i+gang" rel="nofollow - Tunnelboring igang .





-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 09 November 2013 at 19:21
Hej


Tilsyneladende er der alligevel tale om en smalsporet industribane med 900 mm sporvidde.

Lige nu er der kun én tunnelboremaskine (TBM) i drift og dermed bruges der pt. én togstamme på 3 vogne trukket af ét lokomotiv. På sigt kommer der 3 yderligere TBM´er i drift og dermed skal der bruges 4 togstammer i alt.





-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Anders
Date Posted: 30 November 2013 at 03:14
Københavns Metro City Tunnelen blev besøgt i dag
 


Schöma lok afprøves inden det skal i arbejde neden under jorden ca. 35 meter. bagved den store portalkran til elementer lok maskindele vogne og hvad man eller lige står og mangler nede i Københavns undergrund. Til højre ses den ene af to kranner til at løfte "mud" kasserne op og tømme for indhold. Foto 29 11 2013 akh

 


Jeg besøgte skakten i Nørrebroparken ved Hillerødgade i dag. Indtil videre kun over jorden men håber på en aftale så et besøg under overfladen kan foretages og grejet besigtiges under arbejde. Der stod et lok ved skakten som skulle have monteret partikelfilter på dieselmotoren, så var den klar til en tur i tunnelen. Jeg skød lige et par fotos.

 


Maskinen fra den anden side og en "Mud" vogn på hovedet ved siden af. Foto 29 11 2013 akh

 


Arbejdspladsen i en Schöma anno 2008 Foto 29 11 2013 akh

 


Det tætteste jeg kom på en maskinplade på dette lok. Tre numre er i spil som det ses. Foto 29 11 2013 akh

 

Det lykkedes mig ikke at finde det eksakte nummer desværre men det kan være et af disse: 6281, 6282 eller 6283 disse blev leveret i en samlet serie til tunnelprojektet i Spanien for højhastighedstoglinien Madrid - Barcelona kaldet Llobregat (Jens Merte) Det vil nu nok lykkes mig at finde frem til nummer ved næste besøg. Nu ved jeg hvad jeg skal koncentrere mig om næste gang. Typen er dog at finde på loket som det ses. CFL-180 DCL.

 


Så et kig de 35 meter ned i skakten hvor "mud" (mudder) hejses op og elementer sænkes ned med meget mere. Man ser taget at et lok en "mud"-vogn en element vogn under alle forhindringerne som er rør og stålkonstruktioner til stor ærgrelse for fotografer. I højre siden er boremaskinens top synlig da denne ikke var gået i gang med arbejdet endnu. Boremaskinen er godt 100 meter lang. Foto 29 11 2013 akh

 

Sproget på byggepladsen er Dansk, Engelsk og Italiensk. Jeg talte Dansk det officelle sprog var Engelsk og borefolket fra SETI talte italiensk. Det er et multietnisk samfund derude på ydre Nørrebro, det fornægter sig ikke.

 


En "mud" kasse som sættes ovenpå en fladvogn. kassen løftes i de runde tapper op til overfladen og tipes i et kæmpe bassin som kan indeholde en hel weekends borring. Dette for at forstyrre naboer mindst muligt i weekendenerne. Foto 29 11 2013 akh

 

Et "Break through" til Nørrebros Rundel var nært forestående men et meget kraftigt vandtryk fra grundvand forstyrrede en del og dette måtte løses inden. Borringen var således godt i gang i det ene rør imens naborøret ikke var begyndt endnu.


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: -PGG-
Date Posted: 10 January 2014 at 03:41
Metroselskabet, Cityringen Schöma lokomotiver

Disclaimer: The Danish translation is made with Google, and the grammar will not be perfect - very sorry...! Ansvarsfraskrivelse: Den danske oversættelse er lavet med Google, og grammatik vil ikke være perfekt - meget ked af det,..!

Jeg er af den overbevisning, at den 900 mm sporvidde jernbane bliver brugt til at konstruere Cityringen er en industriel jernbane og vil derfor være af interesse for abonnenter på denne smalsporet forum. Jeg håber, at læsere og bidragydere ville være interesseret i nogle baggrundsoplysninger, der kan hjælpe os med at identificere nøjagtigt, hvilke lokomotiver bliver brugt her.

Det italienske selskab SELI SpA er CMT Consortium medlem og tunnel der er ansvarlig for fremstilling af de fire nye tunnelboremaskinerne (TBM). SELI er også leverandør af al støtte rullende materiel , lokomotiver og 900 mm gauge jernbanespor, der anvendes til transport af segmenter for de konkrete tubbing ringene anvendes til foring af tunneler, og også til transport af den udgravede "skidtet" væk fra arbejde over for de tunnel -drev.

SELI har fungeret som TBM entreprenører til en række tidligere tunnel kedelige kontrakter i forskellige steder rundt omkring i verden, Meget af det rullende jernbanemateriel, der anvendes til Cityringen er dels nogle nyistandsatte SELI ejet udstyr fra nogle af disse tidligere projekter, foruden nybyggeri udstyr, der kræves til dette projekt.

De Schöma lokomotiver hidtil anvendte på de oprindelige tunnel drev er blevet indkøbt fra tidligere SELI kontrakter:

                       • Lot Nord - Nørrebroparken lanceringen aksel: SELI/Kawasaki TBM - EPB #N1 "Nora" 5,78 m od x 3 800 +5 100 m (7/13 ~ _/1x), #N2 "Tria" 5,78 m od x 3 800 +5 100 m (12/13 ~ _/1x);
 
Denne kørsel fra Nørrebroparken lanceringen aksel bruger Schöma Model Type CHL200G diesellokomotiver med hydrostatisk transmission.

Disse lokomotiver har hydrauliske højspændingsledning forbindelser til en tilstødende drevne tandem platform bil, ved hjælp af vægten af ​​en fuld "muck" {skip} til at give ekstra trækkraft til stejle kvaliteter såsom dem, der ville blive fundet og samtidig bygge en Metro-systemet, Toget består normalt ville være CHL200G lokomotiv, CHL180 Tandem platform bil bærer en container og et eller to yderligere ikke -drevne muck skip vogne. Ved lanceringen aksel de {skip} løsnes fra bærevognen at blive hejst ovenfor til en udledning punkt.

SELI har tidligere fået CHL200G lokomotiver og CHL180 Tandem -platforme til projekter i disse byer: Vancouver (Canada), Sao Paulo (Brasilien), Thessaloniki (Grækenland), Det vides endnu ikke, hvilke af disse byer gav Cityringen lokomotiver, men den mest sandsynlige mulighed ville være for dem fra metroen i Thessaloniki Tunnels, som blev afsluttet i 2012.

SELI har også fået mindre Schöma lokomotiver, der er blevet brugt på tunneler mindre diameter for vandforsyningsprojekter i forskellige lande.

For nylig på Nørrebroparken lanceringen akslen er blevet set en af ​​Model Type CFL180DCL at SELI tidligere havde anvendt i Spanien for Llobregat~Ter Vandforsyning, Sant Just vand tunnel, Fontsanta drikkevand station, Sant Just Desvern ~ Trinitat drikkevand station, Barcelona - UTE = FCC og COPISA (C) - SELI TBM DSU 0.598,199 5,98 m od x 5 316 m (08/11 ~ _/10), Der var tre Schöma lokomotiver på denne kontrakt, Schöma 6281-6283, Det vides ikke, hvilke af de tre lokomotiver blev opbevaret på overfladen ved Nørrebroparken i flere måneder i slutningen af ​​sidste år. Måske med nummeret #03 det kunne have været 6283, men kun en undersøgelse af bygherre typeskilt vil løse dette puslespil.

Disse mindre mindre magtfulde lokomotiver vil sandsynligvis blive brugt på de menneskeskabte rytter tog tager personalet til-og-fra TBM arbejder ansigt og for forsyning tog, der transporterer ært grus, jord condition kemikalier og lignende.

Senere på året SELI bliver nødt til at købe et større antal af de store lokomotiver for

                     • Lot Syd - Ottobusses Vej :SELI / Kawasaki x 2 TBM - EPB #S1 "Minerva" 5,78 n od x 7 900 m, #S2 "Eva" 5,78 n OD x 7 900 m (_/14 ~ _/1x).

Der kan være en mangel på yderligere CHL200G lokomotiver, men SELI har til rådighed nogle af de større Schöma lokomotiver Model Type CHL350 -BB, som er en større version af CHL200G, SELI havde brugt disse lokomotiver i Rusland bygge tunneller til Vinter-Olympics i Sochi - måske deres næste job vil være i København? Mere end tolv lokomotiver vil være behov for, når alle TBMs opererer ved udgangen af året.

-PGG- Tasmania - Retired
 

-------------
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide


Posted By: Thomas
Date Posted: 09 February 2014 at 23:33
Hej


Da vi kørte forbi Nørrebroparken til aften stod der en Schöma type CHL-200G inde på pladsen. Det var ikke muligt, at gå tæt på for fotografering, men med vagtens velsignelse fik jeg alligevel et par "skud".



Se også de planlagte http://m.dk/~/media/Metro/Metrobyggeriet/Kort-tunnelboring.ashx" rel="nofollow - tunnelboringsruter


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 16 February 2014 at 01:08
Hej


Det forlyder, at der bliver brug for ca. 10 lokomotiver af typen CFL-180DCL og CHL-200G, 16 vogne med hydraulisk fremdrift af typen CHL180 "Tandem platform powered wagon" (hvor olietrykket leveres af hovedlokomotivet) samt et stort antal vogne ved bygning af den nye metro.

Pt. er der sandsynligvis allerede leveret 21 enheder og et ukendt antal vogne i Nørrebroparken.

Snart leveres der også materiel til byggepladsen på Otto Busses Vej hvor boremaskinerne Minerva og Eva starter fra.

Kilde: PGG- Tasmania - Retired


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Anders
Date Posted: 03 March 2014 at 00:48
Hej Alle
 

Jeg var forbi Metro byggeriet ved Nørrebro parken og fandt to sprit nye Schöma. Jeg fik lov til at stikke næsen og mit mobiltelefonkamera ind på byggepladsen for at skyde lidt. Numre kunne jeg ikke finde på den "Lånte tid" jeg havde så kun fotos. men altså to fabriks nye Schöma sandsynligvis CHL-200G da de var store. Ingen plade ej heller numre indhugget i pufferplanker for og eller bag. De var nummerere 2 og 3 med røde tal som det kan ses. De er identiske men deres placering tillod kun ordentlige foto af det ene nemlig nr. 2.

 

Fabriks nyt Schöma nummeret 2 på Nørrebro parkens Metrobyggeplads. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Den ene ende af nyt Schöma lok nr. 3. Svært tilgængeligt med kamera. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Førerenden af Schöma lok nr. 3. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Førerenden set fra den anden side stadigvæk Schöma nr. 3. Foto 2. marts 2014
 
Når/hvis det lykkes af skaffe legal adgang til området og måske skakten så leder jeg videre efter numre og typebetegnelser på de lok jeg skylle støde ind i. Jeg må nok hellere drage til Otto Bussesvej og Østerbro for inspektion af eventuelle lok der også.
 
Til sidst det allerede kendte Schöma lok nr. 03 jeg fotograferede sidst jeg besøgte byggepladsen dog flyttet i mellemtiden. Foto AKH 2. marts 2014.
 


-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Thomas
Date Posted: 06 April 2014 at 17:52
Hej

Selvom jeg ikke så skyggen af nogen servicetog på åbent hus arrangementet hos CMT i Nordhavn i dag vil jeg alligevel poste foto´s i Forum.

Det er nemlig nogle imponerende boremaskiner, der snor sig rundt i Københavns undergrund i disse år.

Se her mine foto´s af Minerva og Eva, der pt. samles i CMP´s haller.


"Union Jack" ? Nej, det er borehovedet på en tunnelboremaskine (TBM).



Et kig ind i TMB´ens hjerte. Faktisk kan service toget køres helt frem til borehovedet (kun ca. 20 m fra hvor boringen foregår).



Et tunnelelement.


Arbejdstegninger over filebænken.



Denne opmærkning måtte lige laves i hånden.



Store bolte og TBM´ens hjul i baggrunden.


Den lille pige skal nok få glæde af den nye metro


Borehovedet er næsten klargjort og flot dekoreret i dagens anledning.


De 2 sektioner, der tilsammen udgør en TBM. Ligefor ses den bagerste sektion og til højre den forreste sektion med borehovedet.
Bemærk, at servicetoget bestående af 3 -4 vogne og et lokomotiv kan køre gennem sektionerne.

-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Anders
Date Posted: 09 April 2014 at 19:56

Et besøg 40 meter under Nørrebro

 

Tirsdag kl 10 mødtes min bror og jeg i Hillerrødgade på Nørrebro med en CMT Pladsformand for rundvisning dels ovenpå men ikke mindst under jorden. Vi skulle nemlig besigtige Københavns metrobyggeri med særlig fokus på de smalsporede industribaner de benytter her.
 
 

CMT/SELI nr. 1 Schöma foran stamme i skakten. Foto: 8. april 2014, AKH
Ved flere tidligere besøg på pladsen oven over jorden har vi set og fotograferet de fleste af lokomotiverne som benyttes her men aldrig der hvor de egentlig hører hjemme nemlig nede i tunnellerne.
 
Vores kontakt og rundviser, en utrolig venlig mand, var på stedet da vi ankom kl. 09.59 sharp. Han bød os velkommen og vi fik sikkerhedstøj på og modtog instruktion for vores færden på byggepladsen. De første lok stod jo som vanligt indenfor den store låge til pladsen. De blev undersøgt og med det samme gav han os den tid det nu en gang tager at finde en byggeplade på et for os ny type Schöma lok. Bare åben døre og låger tilbød han os og hvem hiver ikke gerne i døre og låger på fabriksnye Schömaer. Det gjorde vi, alt hvad vi kunne. Det voldte da også lidt besvær men så var den der. Ja, selvfølgelig, central og fin placering. Vi havde modtaget et hint fra en industribanekontakt med hensyn til netop placering men pladen skulle vise sig at være langt mere tilgængeligt. Vi noterede os numre og år og blev en smule andægtige da årstallet sagde 2014. Aldrig har jeg set så fint et lok udenpå men så sandelig også indenfor.
Der skal være 5 lok vi så de 4 men til alt held sluttede den venlige CMT mand af med at sige : "I kan jo altid ringe for et nyt besøg". Nu skal man jo ikke misbruge disse venlige mennesker men måske om et godt stykke tid vi drister os til at spørge igen. Et fantastisk vildt sted med højt til loftet.
 
 
Schöma tandemvogne med hydraulisk kraftoverføring fra lokomotivet. Foto: 8. april 2014, AKH
”Lad os gå hen og se på nogle vogne”, sagde rundviseren og det gjorde vi. Vi så tandem lok, af Schöma fabrikat, som nogen har døbt dem en fladvogn med træk på begge aksler via hydraulik fra lokomotivet. Disse er nødvendige af hensyn til højdeforskellene i tunnellerne. Disse vogne kan også bære container til jord dog en smule lavere på grund at undervognenes lidt højre ramme. 
 
 
Tandemvognenes ender og koblinger samt hydaulikkoblinger. Foto: 8. april 2014, AKH
Vi så skinnelageret, lasker, smedeværksted og lageret hvor jorden hældes ned for afhentning af lastbil. Det er jo sådan at vognene er en basisvogn hvorpå et lad til eksempelvis jord stilles. Dette, når det er fyldt fra tunnelboremaskinen, løftes af fladvognen via en af de gule portalkraner op til aflæsning i store bassiner hvor vand pumpes fra og resten læsses på lastbiler med en gravko af store dimensioner. Når der bores, pumpes vand og en særlig væske ind foran borehovedet, således af jorden, som udbores, bliver langt flydende en sl*gs mudder "Muck" kaldes det. Det letter jordens gang fra borehoved via en snegl til transportbånd og endelig til muckkasserne, de før omtalte containere på fladvognene.
 
Muck bassinerne. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Portalkranerne som løfter blandt andet muckkasserne op fra fladvogene på skaktens bund. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Thomas i "byen" Foto: 8. april 2014, AKH
 
Skinnelageret. Foto: 8. april 2014, AKH
Nå, så gik turen ned i dybet. Forinden var der checkin hvor blandt andet helbredsoplysninger skulle opgives.

 

De 40 meter på vej ned i elevatoren kunne sporsystemet tages i betragtning. To spor i forlængelse af tunnellerne, et mellemspor som funger som transversal var hvad der kunne køres på dernede i mørket. Mørkt var der nu ikke, langt de fleste fotos snuppede jeg uden flash. Det eneste problem, var de travle mænd og tunnelbyggeriet, som jeg ikke kunne standse hver gang jeg skød fotos.
 
På vej til skaktens bund i elevatoren kunne jeg begynde at ane sporsystemet. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Plantegning for sporplan for skakt Nørrebro Parken. Tegning er ikke målfast. Tegning udført efter observationer foretaget den 8. april 2014, Akh
 
 

Sporskiftelåsen tillader opskæring af skiftet og fjederstangen i midten af skiftet sikrer tungetilslutningen. Den fraliggende er her sikret yderligere med en træklods. Foto: 8. april 2014, AKH
 
CMT/SELI nr. 2 Schöma byg. nr. 6735 år 2014 med mandskabsvogn. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Sådan ser de ud de hjælpevogne de såkaldte tandemvogne som følger efter lokomotiverne. De kan sammenkobles som her med hydraulisk kraftføring for træk på aksler. Læsset med muckkasser. Foto: 8. april 2014, AKH
Det første lok vi så var nr. 2 Schöma byg. nr. 6735 årgang 2014 nyt og lækkert med en mandskabsvogn på krogen. Dette stod i sporet som der boredes først. Dernæst var det nr. 1 Schöma byg. nr. 6734 årgang 2014 ligeledes nyt og lækkert. Så skete det igen. ”I kan bare åbne døre og luger som det passer jer og gå ind. I skal bare hive hårdt da alle låsene er nye og stramme”. Hvem bliver nogensinde for gammel til at kravle op i huset på et lok? 49 og et halvt og 45 er ingen alder i den sammenhæng. NØJ hvor var det fedt det nye lok.
 
Thomas i førerrummet på nr. 1. Det bekommer ham vel. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Jeg ville da ej lade mig snyde for en tur på loket. Bemærk lokomotiver og bagerste vogne er forsynet med slutlamper altså de røde lamper som indikerer kørselsretnigen samt bagerste køretøj. Foto 8. april 2014, TKH
 
Sådan ser et førerbord ud i en ny Schöma. Her nr. 1. Foto: 8. april 2014, AKH

Nr. 1 stod med netop to hjælpevogne eller tandem med hydraulisk kraftoverføring efter sig dernæst to almindelige muckvogne og en mandskabsvogn efterfulgt af tre fladvogne til forefaldende transportopgaver.
 
Stammen trukket af nr. 1. Efter lokomotivet de to tandem hjælpevogne dernæst to fladvogne med muckkasser. Bemærk højdeforskellen på kasserne for almindelige fladvogne og dem på tandemvognene. En mandskabsvogn efterfulgt af tre fladvogne til forefaldende transportopgaver. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Den samme stamme set fra bagerste vogn. Bemærk slutsignalet. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Fotoet viser klargøring til boring af tunnel. Det er her personerne ikke ville stå stille... Imponerende hul. Vi ser ind i en jordvæg 40 meter nede. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Her fornemmer man konstruktionen af skakten og hvor langt nede metroen befinder sig. Foto: 8. april 2014, AKH
 
En del af vognstammen fotograferet igennem trådnettet i elevatoren på vej op. Foto: 8. april 2014, AKH
 
Vi stod i en skakt til Metrobyggeri 40 meter under jorden og alt var oplyst som ved højlys dag. Tunnellerne strakte sig som lange snoede slanger langt ud under København til Runddelen og videre til Nuuks Plads nær Åboulevarden. Lok nr. 4 skulle også have været der men det var øjensynligt inde ved boremaskinen og ja når man nu har oplevet så meget og blevet så meget klogere på hvad som sker under jordoverfladen så stiller yderligere spørgsmål sig jo i kø... Sådan er det jo altid. Så vores venlige CMT ven må forberede sig på endnu et par spørgsmål. Hvor var det nu lige jeg lagde hans mail og telefon nummer?
 
For yderligere lokomotivdata se databasen http://www.smalspor.dk/search_alt001.asp?choise=&soeg=cmt" rel="nofollow - her
Information om metrobyggeriet og opdateringer om borearbejdet kan følges  http://www.m.dk/#!/om+metroen/metrobyggeriet/om+cityringen/saadan+bygges+metroen/ruten+for+tunnelboringen" rel="nofollow - her
 
Mange tak til pladsformanden fra CMT for den uforglemmelige oplevelse vi fik.

 



-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Thomas
Date Posted: 01 July 2014 at 12:21
Hej


Her er en kort rapport fra byggepladsen på Otto Bussesvej hvor der er stor aktivitet i dag d. 1/7 2014

Jeg har set et Schoema lok. type CHL-200G samt adskillige muck vogne, der holder klar til brug.

På et tidspunkt tror jeg, der blev foretaget inspektion af materiel, for en masse sikkerheds klædte mennesker troppede op foran det holdende lok.

Lykken står den kække bi, for efter en lille frokostpause entrede jeg igen "udkigstønden" og først troede jeg, at alt var som før, men til højre for det føromtalte lok. var en stamme bestående af en vogn med tunnelelementer, 3 muck vogne og bagerst endnu et lok på vej ned i skakten. Lok´et skubbede vognene ind i skakten.


Schoema lok. type CHL-200G og flere vogne er klar. På sporene til højre så jeg senere en stamme køre ned i skakten.

-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 16 August 2014 at 10:07
Hej

Jeg fandt en skematisk tegning af tunneltogenes funktion, ved transport af tunnelelementer til støbning:
http://m.dk/~/media/Metro/Metrobyggeriet/Grafik/Tunnelboremaskine_indvendig.jpg" rel="nofollow - http://m.dk/~/media/Metro/Metrobyggeriet/Grafik/Tunnelboremaskine_indvendig.jpg



-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 25 October 2014 at 13:18

Så er det ved at være 1 år siden, vi første gang havde fornøjelsen af et besøg på byggepladsen i Nørrebrobroparken.

Jeg var atter forbi med kamera i formiddags, idet jeg i en sen aften i sidste weekend havde bemærket, at der holdt et Schöma lokomotiv (LbNr. 2 skulle det vise sig her til morgen) på pladsen ved hovedporten. Det er åbenbart her, man stiller lokomotiver midlertidig.

Hvorfor lokomotivet er hejst op ved jeg ikke. Det må være grundet reparation, service eller blot fordi pladsen er trang i skakten. Jeg er ret sikker på, at der bliver behov for lokomotivet (der er helt nyt) igen.


Foto: Schöma  CHL-200G Lb.Nr.: 2 Bygge Nr.: 6735 holder på pladsen ved porten.


Foto: Schöma  Lb.Nr.: 2 til venstre og langs hegnet ses Schöma Lb. Nr.: 03 Type: CFL-180DCL Bygge Nr.: 6283, der var det første lokomotiv, der kom til byggepladsen. Da det er mindre end de andre er det pt. hensat.


Foto: Den fjerneste kran har løftet en muck kasse op til tømning. Schöma  Lb.Nr.: 2 ses til højre.


Foto: Muck kassen i den midterste kran tømmes.


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: -PGG-
Date Posted: 11 February 2015 at 02:58
Originally posted by Thomas Thomas wrote:


Her er en kort rapport fra byggepladsen på Otto Bussesvej hvor der er stor aktivitet i dag d. 1/7 2014

Jeg har set et Schoema lok. type CHL-200G samt adskillige muck vogne, der holder klar til brug.


Har der været nogen opdateringer for hvilke lokomotiver arbejder her. Er der et besøg anmodede?

-PGG-

-------------
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide


Posted By: Thomas
Date Posted: 06 April 2015 at 21:56
Der arbejdes på højtryk i de borede tunneller. http://www.m.dk/~/media/Metro/Cityringen/Byggepladser/Otto%20Busses%20vej/Billedgalleri%20marts%202015/2015-01-14-MIOR-Tgv-%20%2847%29.ashx" rel="nofollow - Her flyttes boremaskiner

Vi har ikke pt. flere informationer om materiellet



-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 27 September 2015 at 23:04
I dag var jeg til Åben Byggeplads på Øster Søgade.

Der var åbent for interesserede i 2 timer, men da der var stor spørge-lyst fik vi næsten 1 time extra.

Med udsigt til boremaskinerne Nora og Tria fik vi en fin introduktion til tunnelboring.


TBM Tria er klar til, at blive hejst ned af den store BMS kran.


Kort fortalt; Når boremaskinen (TBM) arbejder sig frem fjerner den 80 ton materiale (muck) pr. sektion. 1 sektion er 1,4 m lang og tunnel-ringen i den enkelte sektion dannes af 5 store betonelementer og ét lille betonelement (kaldet segmenter). Imellem tunnelringen og jord-væggen fores med tyndtflydende hurtighærdende beton (hærdetid ca. 7 min.) Der arbejdes efter, at nå 10 sektioner dagligt (ca. 14 m frem i undergrunden).


Muck kranerne fra Otto Busses Vej står nu klar på Østerbro.



De grønne betonbeholdere knejser over byggepladsen.


Der anvendes 2 arbejdstog pr. boremaskine. Et arbejdstog består af et lokomotiv, 4 muck vogne (hvoraf de 2 er tandemvogne), en kombineret
transport og mandskabsvogn samt 2 segmentvogne.

Med 4 boremaskiner arbejdende samtidig er der brug for 8 lokomotiver bygget af Schöma som type CHL-200G hvoraf vi nu har data på de 5., idet jeg ikke har set Nr. 6 før i dag. Endvidere råder CMT over ét mindre lokomotiv Schöma type CFL-180DCL Nr. 03, som ihvertfald blev anvendt i starten af bore-perioden (efteråret 2013) i Nørrebroparken.


Schöma Nr. 1 og Nr. 6 afventer. Jeg er i tvivl om hvad der ligger til grund for nummerering med blå og røde typer. Vi har før set Schöma Nr. 1 (med rød nummerering) i Nørrebroparken. Er det nu det samme lok., der optræder med blå nummerering (man giver vel ikke 2 forskellige lok. samme løbenr.) ?


I næste uge begynder en kæmpemæssig BMS kran, at hejse boremaskinerne; Nora og Tria ned i skakten, der er forberedt til, at modtage linier fra
både Nørrebro og Nordhavn.


Skakten er klar med spor til arbejdstogene. Jeg fangede et tilsvarende motiv på Alexander Platz, Berlin i sommer. Her var hele 3 Schöma lok i gang, men grundet de kraftige afstivninger svære at se og de 2 foto´s minder derfor meget om hinanden.


Til foråret 2016 begyndes der efter planen boring fra Nordhavn og ind mod skakten i Øster Søgade.

-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 30 October 2015 at 20:42
D. 24/9 kørte Anders forbi byggepladsen i Nørrebroparken og her var han bl.a heldig, at overvære Schöma Bygge.Nr.: 6734, Lb.Nr. 1 blive læsset på en blokvogn for transport til byggepladsen i Østersøgade, skulle det senere vise sig.

Den trofaste læser af denne her tråd vil vide, at vi nu spoler tiden tilbage fra d. 27/9 2015 hvor jeg var til åbent hus i Sortedamssøen på byggepladsen i Østersøgade og fotograferede Lb.Nr. 1 sammen med Schöma Lb.Nr. 6 (ukendt Bygge Nr).

Forberedelserne til igangsætningen af boring fra Østersøgade er i fuld gang. Boremaskiner bliver hejst ned i undergrunden og lokomotiver læsses på blokvogne.

Det bliver sikkert de 2 nævnte lokomotiver, der skal fremføre arbejdstogene for Nora, der er den første tunnelboremaskine, der om kort tid arbejder sig mod Østerport med retning mod Københavns Hovedbanegård. Pt. (checket d.d.) holder lokomotiverne fortsat til klargøring over jorden.



Normalt ville man stå og kigge på et opklodset lokomotiv klargjort til transport en anden dag. Her er det lykkedes, at overvære seancen hvor et dog uidentificeret Schöma hejses op.



Knapt 40 tons på stroppetur



Schöma Bygge.Nr.: 6734, Lb.Nr. 1 er læsset på blokvogn og klar til en tur gennem city. Sidst jeg så noget lignende var august 1996 i Korsør.
På en tilsvarende blokvogn i køen til Vognmandsrutens færge stod et Schöma lokomotiv fra Storebæltstunnellen. Jeg havde bilen fuld af blondiner, var på vej til Langelandsfestival og det var før mobiltelefonerne fik kamera. Nyd dette sjældne foto !


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 01 November 2015 at 23:57
Nu ligger der en beskrivelse af tunnelboringen incl. kort beskrivelse af arbejdstogenes funktion på projektets http://m.dk/#!/om+metroen/metrobyggeriet/saadan+bygger+vi+metro/byggefaser/tunneler" rel="nofollow - egen hjemmeside .

Bemærk foto af Schöma Bygge.Nr.: 6735, Lb.Nr. 2 med lokofører.


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Anders
Date Posted: 11 November 2015 at 15:22
Hold da op og så siger man at ungdommen ikke gider arbejde? Er det andendagstøjet han har på i  anledning af fotografens besøg?

-------------
Venlig hilsen



Anders


Posted By: Svellen
Date Posted: 11 November 2015 at 19:58
Ja, der skal arbejdes i reglementeret påklædning !

Jeg er fortsat spændt på, hvor mange lokomotiver de rent faktisk behøver til tunnelboringen.





-------------
Jernbane hilsener

Svellen


Posted By: -PGG-
Date Posted: 27 November 2015 at 02:58
Der er syv, muligvis otte, af model typen CHL200G hydrostatiske lokomotiver fra Schöma.

-------------
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide


Posted By: Thomas
Date Posted: 28 January 2016 at 21:51
Hej


Østerbro Avis har været "downunder" og det kom der en artikel samt gode billeder ud af. Jeg har spottet fotografier af Schöma Løbenummer 1, 4 og 6:

http://minby.dk/oesterbro-avis/30-meter-under-oesterbro/" rel="nofollow - http://minby.dk/oesterbro-avis/30-meter-under-oesterbro/

-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: -PGG-
Date Posted: 11 February 2016 at 03:50
http://minby.dk/oesterbro-avis/wp-content/uploads/2016/01/oav160127Metrotunnel26241-1024x683.jpg
http://minby.dk/oesterbro-avis/wp-content/uploads/2016/01/oav160127Metrotunnel26201-1024x683.jpg

Very interesting set of photos.

Some observations.
Loco #4 is facing in the opposite direction when compared to #6. The couplings, which are Valente "Can't-miss-couplers" L.64, are only uni-directional and need to be of all the same type, at the same end. At the front of #4 is the open end, bell mouth coupler, the female type. At the front of #6 is the tongue coupler, the male type. If the locomotive is turned around, then the coupler must be changed over to the correct type to enable it mate with the adjoining wagon.

#4 which should be Schöma 6206, has been recently (2015) returned from Schöma at Diepholz, where it was sent for overhaul after the deliveries of the rest of the fleet had been completed. It now has a new style "Schöma" plate on the front end.


Meget interessant sæt af billeder.

Nogle observationer.
Loco #4 vender i den modsatte retning i forhold til #6. De koblinger, som er Valente "can not miss-koblere" L.64, kun ensrettede og har brug for at være af alle den samme type, i samme ende. På forsiden af #4 er den åbne ende, trompetmunding kobling, den kvindelige type. På forsiden af #6 er tungen kobler, den mandlige type. Hvis lokomotivet drejes rundt, så koblingen skal ændres over til den korrekte type, så den passer sammen med den tilstødende vogn.

#4, som skulle være Schöma 6206, har været for nylig (2015) vendte tilbage fra Schöma på Diepholz, hvor det blev sendt til eftersyn efter leverancerne i resten af flåden var afsluttet. Det har nu en ny stil "Schöma" plade på den forreste ende.

-PGG-

-------------
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide


Posted By: Thomas
Date Posted: 03 May 2016 at 22:47
Nordhavnslinien

Jeg besøgte byggepladsen i Nordhavn ved Åbent Hus arrangement d. 30/4 2016 og her kunne publikum se den ca. 100 m lange tunnelboremaskine (TBM), der skal skabe forbindelse imellem Nordhavn og Øster Søgade. En strækning på blot ca. 2 km.

Reelt er det kun de forreste ca. 20 m der udgør selve TBM´en, da de øvrige ca. 80 m er sammensat af support-moduler på hjul. I centrum af supportmodulerne skal arbejdstogene transportere mandskab, materialer og tunnelelementer. 



Foto: Den, på dagen, udøbte TBM foran PFA Huset. Til højre i baggrunden skimtes terminalen ved Sundkaj og Orientkaj


Det er valgt, at transportere muck ud fra tunnellen via transportbånd og derfor er der på Nordhavnslinien kun brug for én arbejdstogstamme og 2 lokomotiver, der grundet stejle stigninger skal køre i tandem.

Der bliver tale om dieseldrevne Schöma lokomotiver type CFL180.

Borearbejdet forventes at starte i midten af maj.


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 30 November 2016 at 06:53
Billeder fra Øster Søgade

Foto: Tunnelboremaskinen Alice brød igennem i oktober 2016


Foto: Nærbillede af tunnelboremaskinen Alice


Glæd jer til meget mere, hvis I modtager medlemsbladet Tipvognen.



-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 11 December 2016 at 23:10
Jeg har fundet http://www.m.dk/#!/stations/byggepladser/nordhavn/om+nordhavn/kort+med+linjefoering" rel="nofollow - kort over linieføring på Østerbro .

Som jeg forstår det er det den vestlige tunnel på Nordhavnslinien, der er boret færdig. Denne linie er speciel, da den krydser cityringen lidt nord for den nye station under cirkuspladsen på Triangelen.

Jeg har endnu ikke fundet detaljer om denne krydsning, så jeg ved hvordan tunnelrørene ligger i forhold til hinanden.

Nordhavnslinien får ikke stop imellem Østerport St. og stationen ved PFA huset i Nordhavn.






-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 29 January 2017 at 19:41
Så er det første af de lokomotiver, der har været anvendt ved metrobyggeriet sat på auktion. Det drejer sig om Schoma CFL180DCL Byg. Nr. 6283.

Over 95 % af Cityringens tunneler er udgravet, så industribane-epoken ved metrobyggeriet er snart slut for denne gang.


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 24 February 2017 at 17:03
Lokomotiverne, der kørte ud fra Nørrebroparken blev afhentet i midten af januar og i skrivende stund er der næppe andre end de 2 orange på Nordhavnslinien i drift.

Det betyder, at ihvertfald Schöma Byg. Nr.: 6303, 6304, 6735 og 6736 er transporteret ud af landet. 

Jeg kender ikke destinationen, men det er antageligt Schöma, Diepholz, hvor de i givet fald skal renoveres.

Da tunnellerne er er færdige, vil de sidste 6 lokomotiver sikkert være væk om ca. 1 måned, det betyder så også, at lokomotiverne forsvinder fra smalspor.dk, da vi ikke har mulighed for, at "tracke" dem udenfor landets grænser (det er svært nok indenfor).

Nu er der jo noget der hedder fritidsprojekter, tænk bare på Starf**kers, lokomotiverne dukker op i det uforpligtende nederste højre hjørne med "løst og fast" (Blog´s, temasider, etc.).

Nej, det blev ikke til nogen billeder i dag.



-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 05 March 2017 at 17:24
De mange billeder af lokomotiver anvendt ved bygning af diverse tunneller under København kan nu ses via menupunktet http://www.smalspor.dk/tunneltog.asp" rel="nofollow - Tunneltog .




-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 08 March 2017 at 17:24
Borearbejdet er slut og på byggepladsen i Nordhavn er er der travlt med, at løfte boregrej op fra skakten.

På billederne kan man se jernbanemateriel, men ingen lokomotiver. Enten fordi de er afhentet eller fordi de medvirker ved tømning af tunnellen.


Foto 1 TKH 2017-03-07 Bag den røde kran ses stabler af skinner fra arbejdstogene og til venstre for betonkanonen ses en muckkasse. Umidelbart til højre for betonkanonen står en mandskabskabine, der kan indgå i arbejdstogstammen.


Foto 2 TKH 2017-03-08 Midt i billedet ses 2 muckvogne, som undrer mig, da muck´en her blev transporteret ud på transportbånd. 


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 17 March 2017 at 20:46
I dag forlod ét af de 2 Schöma lokomotiver, der blev anvendt ved tunnelboring på Nordhavnslinien, metrobyggepladsen i Nordhavn. Jeg overværede klargøring til transporten og så bl.a "truckersnorene" blive strammet.


Foto 1 TKH 2017-03-17 Solskin og fredag, så jeg tog lige en afstikker forbi byggepladsen ved PFA huset i det gamle Frihavnen og hurtigt kunne jeg skimte toppen af det orange tag på ét af de lokomotiver, jeg har håbet på, at fotografere i godt en måned. 


Foto 2 TKH 2017-03-17 Til højre for gavlen til det gamle postkontor ses transportvognene, der blev brugt til fragt af tunnelelementer til boremaskinerne.


Foto 3 TKH 2017-03-17 Så forlader lokomotivet byggepladsen og dermed København. Transporten fortsatte mod nord, formodentligt for at fortsætte af motorvej E47 /E55.


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 27 March 2017 at 22:01
Jeg var til åbent hus på metrobyggepladsen i Øster Søgade d. 26/3 2017 og her erfarede jeg, at der fortsat anvendes 3 lokomotiver i tunnellerne. Der er brug for, at transportere mandskab og materialer ca. hver 8. time sikkert i forbindelse med "vagtskifte".

Muckvognene er der dog ikke brug for længere.


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 10 May 2017 at 21:51
Nu har jeg fået at vide, at alle lokomotiver er væk fra tunellerne, så hvis du vil se på fotografier af tunnel lokomotiver skal du følge med under "Blog´s, temasider, etc." eller klikke http://www.smalspor.dk/tunneltog_alt001.asp" rel="nofollow - her .




-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 10 August 2017 at 08:07
Stor TAK til Philip Graham, der har indentificeret Lokomotiv nr. 6 med Bygge Nr og Bygge År. http://www.smalspor.dk/showroom02.asp?soeg=258" rel="nofollow - Se her

-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen


Posted By: Thomas
Date Posted: 25 September 2019 at 22:24
M3 Cityringen åbner for passagerer d. 29/9 2019 kl. 15 på Rådhuspladsen.

Metro til Nordhavn åbner i starten af 2020.

Det er ingen hemmelighed, at vi fulgte meget med i fasen hvor tunnelboremaskinerne arbejdede sig rundt under København og de hvide Schöma lokomotiver transporterede undergrunden op til de ventende lastbiler, der i pendulfart fragtede den videre til 2150 Nordhavn.

Da Nordhavnslinien påbegyndtes var vi også på pletten og ikke mindre heldigt var det, at jeg på en fredag formiddag forevigede det sidste lokomotiv herfra, blive transporteret bort på blokvogn.

Flere af Schöma lokomotiver model CHL200G arbejder nu på et tunnelprojekt i Washington DC, USA efter renovering hos Schöma i Diepholz med bl.a. ommaling til Schöma corporate orange.


Schöma Type: CHL-200G Bygge Nr.: 6734 fra 2014 fotograferet i skakten på byggepladsen ved Nørrebroparken af Anders eller mig d. 8/4 2014. Billedet har jeg fået af Philip G. Graham, Tasmanien, men det må altså stamme fra en af vores egne mapper




2 istandsatte Schöma Type: CHL-200G Bygge Nr.: 67xx fra 2014 fotograferet i Washington DC, USA. Billedet har jeg fået af Philip G. Graham, Tasmanien.

Tag et kig på de 2 link´s og hvis I ikke har læst tråden eller blot vil genopfriske minderne er det som altid muligt i dette Forum.


http://m.dk/om-metroen/cityringen-aabner/" rel="nofollow - Kom og vær med til at åbne M3 Cityringen

http://www.smalspor.dk/tunneltog_alt001.asp" rel="nofollow - Tunneltog i København


-------------



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk