Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nuværende Industribaner Danmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Cityringen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Cityringen

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message Reverse Sort Order
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Cityringen
    Posted: 25 September 2019 at 22:24
M3 Cityringen åbner for passagerer d. 29/9 2019 kl. 15 på Rådhuspladsen.

Metro til Nordhavn åbner i starten af 2020.

Det er ingen hemmelighed, at vi fulgte meget med i fasen hvor tunnelboremaskinerne arbejdede sig rundt under København og de hvide Schöma lokomotiver transporterede undergrunden op til de ventende lastbiler, der i pendulfart fragtede den videre til 2150 Nordhavn.

Da Nordhavnslinien påbegyndtes var vi også på pletten og ikke mindre heldigt var det, at jeg på en fredag formiddag forevigede det sidste lokomotiv herfra, blive transporteret bort på blokvogn.

Flere af Schöma lokomotiver model CHL200G arbejder nu på et tunnelprojekt i Washington DC, USA efter renovering hos Schöma i Diepholz med bl.a. ommaling til Schöma corporate orange.


Schöma Type: CHL-200G Bygge Nr.: 6734 fra 2014 fotograferet i skakten på byggepladsen ved Nørrebroparken af Anders eller mig d. 8/4 2014. Billedet har jeg fået af Philip G. Graham, Tasmanien, men det må altså stamme fra en af vores egne mapper




2 istandsatte Schöma Type: CHL-200G Bygge Nr.: 67xx fra 2014 fotograferet i Washington DC, USA. Billedet har jeg fået af Philip G. Graham, Tasmanien.

Tag et kig på de 2 link´s og hvis I ikke har læst tråden eller blot vil genopfriske minderne er det som altid muligt i dette Forum.





Edited by Thomas - 25 September 2019 at 22:25



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 August 2017 at 08:07
Stor TAK til Philip Graham, der har indentificeret Lokomotiv nr. 6 med Bygge Nr og Bygge År. Se her

Edited by Thomas - 10 August 2017 at 08:10



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 May 2017 at 21:51
Nu har jeg fået at vide, at alle lokomotiver er væk fra tunellerne, så hvis du vil se på fotografier af tunnel lokomotiver skal du følge med under "Blog´s, temasider, etc." eller klikke her.





De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 March 2017 at 22:01
Jeg var til åbent hus på metrobyggepladsen i Øster Søgade d. 26/3 2017 og her erfarede jeg, at der fortsat anvendes 3 lokomotiver i tunnellerne. Der er brug for, at transportere mandskab og materialer ca. hver 8. time sikkert i forbindelse med "vagtskifte".

Muckvognene er der dog ikke brug for længere.


Edited by Thomas - 27 March 2017 at 22:01



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 March 2017 at 20:46
I dag forlod ét af de 2 Schöma lokomotiver, der blev anvendt ved tunnelboring på Nordhavnslinien, metrobyggepladsen i Nordhavn. Jeg overværede klargøring til transporten og så bl.a "truckersnorene" blive strammet.


Foto 1 TKH 2017-03-17 Solskin og fredag, så jeg tog lige en afstikker forbi byggepladsen ved PFA huset i det gamle Frihavnen og hurtigt kunne jeg skimte toppen af det orange tag på ét af de lokomotiver, jeg har håbet på, at fotografere i godt en måned. 


Foto 2 TKH 2017-03-17 Til højre for gavlen til det gamle postkontor ses transportvognene, der blev brugt til fragt af tunnelelementer til boremaskinerne.


Foto 3 TKH 2017-03-17 Så forlader lokomotivet byggepladsen og dermed København. Transporten fortsatte mod nord, formodentligt for at fortsætte af motorvej E47 /E55.


Edited by Thomas - 26 September 2019 at 07:29



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 March 2017 at 17:24
Borearbejdet er slut og på byggepladsen i Nordhavn er er der travlt med, at løfte boregrej op fra skakten.

På billederne kan man se jernbanemateriel, men ingen lokomotiver. Enten fordi de er afhentet eller fordi de medvirker ved tømning af tunnellen.


Foto 1 TKH 2017-03-07 Bag den røde kran ses stabler af skinner fra arbejdstogene og til venstre for betonkanonen ses en muckkasse. Umidelbart til højre for betonkanonen står en mandskabskabine, der kan indgå i arbejdstogstammen.


Foto 2 TKH 2017-03-08 Midt i billedet ses 2 muckvogne, som undrer mig, da muck´en her blev transporteret ud på transportbånd. 


Edited by Thomas - 08 March 2017 at 17:30



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 March 2017 at 17:24
De mange billeder af lokomotiver anvendt ved bygning af diverse tunneller under København kan nu ses via menupunktet Tunneltog.





De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 February 2017 at 17:03
Lokomotiverne, der kørte ud fra Nørrebroparken blev afhentet i midten af januar og i skrivende stund er der næppe andre end de 2 orange på Nordhavnslinien i drift.

Det betyder, at ihvertfald Schöma Byg. Nr.: 6303, 6304, 6735 og 6736 er transporteret ud af landet. 

Jeg kender ikke destinationen, men det er antageligt Schöma, Diepholz, hvor de i givet fald skal renoveres.

Da tunnellerne er er færdige, vil de sidste 6 lokomotiver sikkert være væk om ca. 1 måned, det betyder så også, at lokomotiverne forsvinder fra smalspor.dk, da vi ikke har mulighed for, at "tracke" dem udenfor landets grænser (det er svært nok indenfor).

Nu er der jo noget der hedder fritidsprojekter, tænk bare på Starf**kers, lokomotiverne dukker op i det uforpligtende nederste højre hjørne med "løst og fast" (Blog´s, temasider, etc.).

Nej, det blev ikke til nogen billeder i dag.



Edited by Thomas - 24 February 2017 at 17:04



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 January 2017 at 19:41
Så er det første af de lokomotiver, der har været anvendt ved metrobyggeriet sat på auktion. Det drejer sig om Schoma CFL180DCL Byg. Nr. 6283.

Over 95 % af Cityringens tunneler er udgravet, så industribane-epoken ved metrobyggeriet er snart slut for denne gang.


Edited by Thomas - 29 January 2017 at 19:50



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2016 at 23:10
Jeg har fundet kort over linieføring på Østerbro.

Som jeg forstår det er det den vestlige tunnel på Nordhavnslinien, der er boret færdig. Denne linie er speciel, da den krydser cityringen lidt nord for den nye station under cirkuspladsen på Triangelen.

Jeg har endnu ikke fundet detaljer om denne krydsning, så jeg ved hvordan tunnelrørene ligger i forhold til hinanden.

Nordhavnslinien får ikke stop imellem Østerport St. og stationen ved PFA huset i Nordhavn.







De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,695 seconds.