Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nuværende Industribaner Danmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Cityringen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Cityringen

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Cityringen
    Posted: 08 November 2010 at 21:03
Jeg er endelig kommet igang med den udemærkede bog af Svend Guldvang "Danmarks Smalsporede Industri­baner" og der er bl.a nogle foto´s fra anlæggelsen af første del af metroen i Kbh., hvor der anvendtes smalspor.
 
Er der nogen, der ved om man også anvender smalspor ved bygningen af det kommende projekt ?


Edited by admin - 04 November 2013 at 10:40



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 February 2013 at 19:44
Jeg har været i kontakt med Metroselskabet og de fortæller, at der ikke bliver brugt smalspor i forbindelse 
med tunnelboringen til Cityringen, i stedet for bliver der anvendt normalsporet jernbanemateriel. Jeg har pt. 
ingen detaljer om dette.

Kommunikationsafdelingen sendte nedenstående foto´s fra anlæggelsen af den nuværende metro.


Mandskabsvogn fotograferet i "røret".



Lokomotiv med arbejdsstamme hvor der bl.a transporteres en kompressor.


Edited by Thomas - 26 February 2013 at 21:20



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 September 2013 at 13:25
Tunnelboremaskinen Nora er ved at blive testet, hvilket vil sige, at den langsomt borer sig frem så "tunnel-toget" kan blive samlet til en længde af ca. 100 m og det sker vel at mærke 37 m under København.

De normalsporede "tunnel-tog", der skal køre materiale væk fra boremaskinen trækkes af Schöma lokomotiver og vi er heldige, at have modtaget 2 billeder fra Metroselskabet I/S, af ét af lokomotiverne før det blev hejst ned i skakten.

Vi har selvfølgelig spurgt efter data på lokomotiverne, men har ikke modtaget noget endnu, så nyd motiverne fra den forgangne sommer.

Hvis du har billeder, data eller andet så skriv til os !


Foto: 2013-07-11 Nørrebro Parken


Foto: 2013-07-11 Nørrebro Parken

Edited by Thomas - 28 September 2013 at 22:13



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 November 2013 at 17:03
Hej


Her er link til tunneltoget, der kører materiale ud fra den 1.ste igangsatte boremaskine.

Mere info her: Tunnelboring igang.






De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2013 at 19:21
Hej


Tilsyneladende er der alligevel tale om en smalsporet industribane med 900 mm sporvidde.

Lige nu er der kun én tunnelboremaskine (TBM) i drift og dermed bruges der pt. én togstamme på 3 vogne trukket af ét lokomotiv. På sigt kommer der 3 yderligere TBM´er i drift og dermed skal der bruges 4 togstammer i alt.






De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2013 at 03:14
Københavns Metro City Tunnelen blev besøgt i dag
 


Schöma lok afprøves inden det skal i arbejde neden under jorden ca. 35 meter. bagved den store portalkran til elementer lok maskindele vogne og hvad man eller lige står og mangler nede i Københavns undergrund. Til højre ses den ene af to kranner til at løfte "mud" kasserne op og tømme for indhold. Foto 29 11 2013 akh

 


Jeg besøgte skakten i Nørrebroparken ved Hillerødgade i dag. Indtil videre kun over jorden men håber på en aftale så et besøg under overfladen kan foretages og grejet besigtiges under arbejde. Der stod et lok ved skakten som skulle have monteret partikelfilter på dieselmotoren, så var den klar til en tur i tunnelen. Jeg skød lige et par fotos.

 


Maskinen fra den anden side og en "Mud" vogn på hovedet ved siden af. Foto 29 11 2013 akh

 


Arbejdspladsen i en Schöma anno 2008 Foto 29 11 2013 akh

 


Det tætteste jeg kom på en maskinplade på dette lok. Tre numre er i spil som det ses. Foto 29 11 2013 akh

 

Det lykkedes mig ikke at finde det eksakte nummer desværre men det kan være et af disse: 6281, 6282 eller 6283 disse blev leveret i en samlet serie til tunnelprojektet i Spanien for højhastighedstoglinien Madrid - Barcelona kaldet Llobregat (Jens Merte) Det vil nu nok lykkes mig at finde frem til nummer ved næste besøg. Nu ved jeg hvad jeg skal koncentrere mig om næste gang. Typen er dog at finde på loket som det ses. CFL-180 DCL.

 


Så et kig de 35 meter ned i skakten hvor "mud" (mudder) hejses op og elementer sænkes ned med meget mere. Man ser taget at et lok en "mud"-vogn en element vogn under alle forhindringerne som er rør og stålkonstruktioner til stor ærgrelse for fotografer. I højre siden er boremaskinens top synlig da denne ikke var gået i gang med arbejdet endnu. Boremaskinen er godt 100 meter lang. Foto 29 11 2013 akh

 

Sproget på byggepladsen er Dansk, Engelsk og Italiensk. Jeg talte Dansk det officelle sprog var Engelsk og borefolket fra SETI talte italiensk. Det er et multietnisk samfund derude på ydre Nørrebro, det fornægter sig ikke.

 


En "mud" kasse som sættes ovenpå en fladvogn. kassen løftes i de runde tapper op til overfladen og tipes i et kæmpe bassin som kan indeholde en hel weekends borring. Dette for at forstyrre naboer mindst muligt i weekendenerne. Foto 29 11 2013 akh

 

Et "Break through" til Nørrebros Rundel var nært forestående men et meget kraftigt vandtryk fra grundvand forstyrrede en del og dette måtte løses inden. Borringen var således godt i gang i det ene rør imens naborøret ikke var begyndt endnu.


Edited by Anders - 13 December 2013 at 09:14
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
-PGG- View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 December 2013
Location: Tasmania
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -PGG- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 January 2014 at 03:41
Metroselskabet, Cityringen Schöma lokomotiver

Disclaimer: The Danish translation is made with Google, and the grammar will not be perfect - very sorry...! Ansvarsfraskrivelse: Den danske oversættelse er lavet med Google, og grammatik vil ikke være perfekt - meget ked af det,..!

Jeg er af den overbevisning, at den 900 mm sporvidde jernbane bliver brugt til at konstruere Cityringen er en industriel jernbane og vil derfor være af interesse for abonnenter på denne smalsporet forum. Jeg håber, at læsere og bidragydere ville være interesseret i nogle baggrundsoplysninger, der kan hjælpe os med at identificere nøjagtigt, hvilke lokomotiver bliver brugt her.

Det italienske selskab SELI SpA er CMT Consortium medlem og tunnel der er ansvarlig for fremstilling af de fire nye tunnelboremaskinerne (TBM). SELI er også leverandør af al støtte rullende materiel , lokomotiver og 900 mm gauge jernbanespor, der anvendes til transport af segmenter for de konkrete tubbing ringene anvendes til foring af tunneler, og også til transport af den udgravede "skidtet" væk fra arbejde over for de tunnel -drev.

SELI har fungeret som TBM entreprenører til en række tidligere tunnel kedelige kontrakter i forskellige steder rundt omkring i verden, Meget af det rullende jernbanemateriel, der anvendes til Cityringen er dels nogle nyistandsatte SELI ejet udstyr fra nogle af disse tidligere projekter, foruden nybyggeri udstyr, der kræves til dette projekt.

De Schöma lokomotiver hidtil anvendte på de oprindelige tunnel drev er blevet indkøbt fra tidligere SELI kontrakter:

                       • Lot Nord - Nørrebroparken lanceringen aksel: SELI/Kawasaki TBM - EPB #N1 "Nora" 5,78 m od x 3 800 +5 100 m (7/13 ~ _/1x), #N2 "Tria" 5,78 m od x 3 800 +5 100 m (12/13 ~ _/1x);
 
Denne kørsel fra Nørrebroparken lanceringen aksel bruger Schöma Model Type CHL200G diesellokomotiver med hydrostatisk transmission.

Disse lokomotiver har hydrauliske højspændingsledning forbindelser til en tilstødende drevne tandem platform bil, ved hjælp af vægten af ​​en fuld "muck" {skip} til at give ekstra trækkraft til stejle kvaliteter såsom dem, der ville blive fundet og samtidig bygge en Metro-systemet, Toget består normalt ville være CHL200G lokomotiv, CHL180 Tandem platform bil bærer en container og et eller to yderligere ikke -drevne muck skip vogne. Ved lanceringen aksel de {skip} løsnes fra bærevognen at blive hejst ovenfor til en udledning punkt.

SELI har tidligere fået CHL200G lokomotiver og CHL180 Tandem -platforme til projekter i disse byer: Vancouver (Canada), Sao Paulo (Brasilien), Thessaloniki (Grækenland), Det vides endnu ikke, hvilke af disse byer gav Cityringen lokomotiver, men den mest sandsynlige mulighed ville være for dem fra metroen i Thessaloniki Tunnels, som blev afsluttet i 2012.

SELI har også fået mindre Schöma lokomotiver, der er blevet brugt på tunneler mindre diameter for vandforsyningsprojekter i forskellige lande.

For nylig på Nørrebroparken lanceringen akslen er blevet set en af ​​Model Type CFL180DCL at SELI tidligere havde anvendt i Spanien for Llobregat~Ter Vandforsyning, Sant Just vand tunnel, Fontsanta drikkevand station, Sant Just Desvern ~ Trinitat drikkevand station, Barcelona - UTE = FCC og COPISA (C) - SELI TBM DSU 0.598,199 5,98 m od x 5 316 m (08/11 ~ _/10), Der var tre Schöma lokomotiver på denne kontrakt, Schöma 6281-6283, Det vides ikke, hvilke af de tre lokomotiver blev opbevaret på overfladen ved Nørrebroparken i flere måneder i slutningen af ​​sidste år. Måske med nummeret #03 det kunne have været 6283, men kun en undersøgelse af bygherre typeskilt vil løse dette puslespil.

Disse mindre mindre magtfulde lokomotiver vil sandsynligvis blive brugt på de menneskeskabte rytter tog tager personalet til-og-fra TBM arbejder ansigt og for forsyning tog, der transporterer ært grus, jord condition kemikalier og lignende.

Senere på året SELI bliver nødt til at købe et større antal af de store lokomotiver for

                     • Lot Syd - Ottobusses Vej :SELI / Kawasaki x 2 TBM - EPB #S1 "Minerva" 5,78 n od x 7 900 m, #S2 "Eva" 5,78 n OD x 7 900 m (_/14 ~ _/1x).

Der kan være en mangel på yderligere CHL200G lokomotiver, men SELI har til rådighed nogle af de større Schöma lokomotiver Model Type CHL350 -BB, som er en større version af CHL200G, SELI havde brugt disse lokomotiver i Rusland bygge tunneller til Vinter-Olympics i Sochi - måske deres næste job vil være i København? Mere end tolv lokomotiver vil være behov for, når alle TBMs opererer ved udgangen af året.

-PGG- Tasmania - Retired
 

Edited by -PGG- - 10 January 2014 at 04:46
Researching data on Industrial Diesel & Electric Locomotives exported World-Wide
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 February 2014 at 23:33
Hej


Da vi kørte forbi Nørrebroparken til aften stod der en Schöma type CHL-200G inde på pladsen. Det var ikke muligt, at gå tæt på for fotografering, men med vagtens velsignelse fik jeg alligevel et par "skud".



Se også de planlagte tunnelboringsruter



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 February 2014 at 01:08
Hej


Det forlyder, at der bliver brug for ca. 10 lokomotiver af typen CFL-180DCL og CHL-200G, 16 vogne med hydraulisk fremdrift af typen CHL180 "Tandem platform powered wagon" (hvor olietrykket leveres af hovedlokomotivet) samt et stort antal vogne ved bygning af den nye metro.

Pt. er der sandsynligvis allerede leveret 21 enheder og et ukendt antal vogne i Nørrebroparken.

Snart leveres der også materiel til byggepladsen på Otto Busses Vej hvor boremaskinerne Minerva og Eva starter fra.

Kilde: PGG- Tasmania - Retired


Edited by Thomas - 16 February 2014 at 22:43



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 March 2014 at 00:48
Hej Alle
 

Jeg var forbi Metro byggeriet ved Nørrebro parken og fandt to sprit nye Schöma. Jeg fik lov til at stikke næsen og mit mobiltelefonkamera ind på byggepladsen for at skyde lidt. Numre kunne jeg ikke finde på den "Lånte tid" jeg havde så kun fotos. men altså to fabriks nye Schöma sandsynligvis CHL-200G da de var store. Ingen plade ej heller numre indhugget i pufferplanker for og eller bag. De var nummerere 2 og 3 med røde tal som det kan ses. De er identiske men deres placering tillod kun ordentlige foto af det ene nemlig nr. 2.

 

Fabriks nyt Schöma nummeret 2 på Nørrebro parkens Metrobyggeplads. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Den ene ende af nyt Schöma lok nr. 3. Svært tilgængeligt med kamera. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Førerenden af Schöma lok nr. 3. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Førerenden set fra den anden side stadigvæk Schöma nr. 3. Foto 2. marts 2014
 
Når/hvis det lykkes af skaffe legal adgang til området og måske skakten så leder jeg videre efter numre og typebetegnelser på de lok jeg skylle støde ind i. Jeg må nok hellere drage til Otto Bussesvej og Østerbro for inspektion af eventuelle lok der også.
 
Til sidst det allerede kendte Schöma lok nr. 03 jeg fotograferede sidst jeg besøgte byggepladsen dog flyttet i mellemtiden. Foto AKH 2. marts 2014.
 
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,853 seconds.