Print Page | Close Window

PRIVAT BANE I EGEDAL KOMMUNE

Printed From: Smalsporede industribanelokomotiver
Category: Museumsindustribaner
Forum Name: Forlystelsesbane/Havebane
Forum Discription: Forlystels- og tivolibaner samt private havebaner
URL: http://smalspor.dk/forum/forum_posts.asp?TID=94
Printed Date: 27 April 2024 at 03:32
Software Version: Web Wiz Forums 10.11 - http://www.webwizforums.com


Topic: PRIVAT BANE I EGEDAL KOMMUNE
Posted By: Bent H
Subject: PRIVAT BANE I EGEDAL KOMMUNE
Date Posted: 21 December 2007 at 15:50

PRIVAT BANE I EGEDAL KOMMUNE

I følge Industribaneklubbens blad, Tipvognen nr. 3 for 2007 side 28 findes der her en ny privat smalsporbane under etablering. Det hele er gået stærkt. To lokomotiver blev beset i England i ugen før påske 2007 og kom til Danmark i august 2007.

Lokomotiverne er solgt fra Drusillas Zoo Park i den østlige Sussex, SØ for London. Denne park er i sommeren 2007 ved at for ny materiellet. Lokomotiverne er:

Ruston 226294/1943. Type 20DL. To cyl. motor. 20 hk. 600 mm. 2,75 t.

Motor Rail 22236/1965. Type 40S. 600 mm. Dette er mage til IBKs Motor Rail-lokomotiv og ligger kun tre byggenumre fra.

Ruston-lokomotivet (RH) er leveret som ny enten til the Ministry of Supply (millitærets indkøbs afdeling) eller til War Department (Forsvarsministeriet) i juli eller august 1944, som en del af et stor parti. Senere solgtes lokomotivet til Lancashire Moss Litter (tørvestrøelse) Co. Ltd., Nook Lane, Astley, Manchester, der købte det af en forhandler. Hans navn er i øjeblikket ukendt, men der kan være tale om f. eks. George Cohen eller T. W. Ward. Lancashire Moss Litter Co. Ltd. handlede stort ind, idet de fra militæret købte tre Ruston af typen 20 DL. I marts 1976 blev 226294 solgt til M. E. Engineering Ltd., Cricklewood, London, der i oktober 1976 solgte videre til Sanders & Forster Ltd., Stratford, Øst London. Dette sidste firma er et skrotfirma, men lokomotivet skulle bruges til intern trafik på pladsen. Det gik imidlertid omgående i stykker og blev sendt retur. I Maj 1978 blev det repareret af Brighton Engineerium. Det er sandsynligvis her, det fik sin forklædning som damplokomotiv.

Kilde: Andrew Neale, der er medlem af Moseley og jernbanebogforhandler samt David Levy.

Det andet lokomotiv fra Motor Rail, forkortet MR og ofte kaldt Simplex, er leveret som ny Birmingham, Tame and Rea District Drainage Board 06.07.1965 til deres afdeling i Minworth Sewage Works (Severn Trent Water), der gav det internnummer 87023. Det leveredes og kørte her sammen med IBKs 22239. Den 6. marts 1984 var et par af Moseleys folk nede at se på det, idet det stod til salg. Da kunne den nemt startes med håndsving. Det blev imidlertid solgt for 1000 GBP til Old Kiln Railway, og derefter kom det til Drusilla, hvor det tjente som reservelokokomotiv for RH’en, som var "hovedmaskinen."

Kilde: David Levy, medlem af Moseley.

Banen i Egedal har en del spor, men ikke nok. Der købtes de sidste rester af fjernvarmebanen. Sporet var allerede læsset på en tysk lastbil, der formentlig skulle til Tyskland, men i sidste øjeblik blev transporten omdirigeret til Egedal. Der mangler dog lasker og skruer! De nye baneejere i Egedal havde fået vogne med fra England. Det ene tog havde 6 personers vogne, og det andet havde 8 personers vogne. En anden privat baneejer har leveret et midlertidigt spor til opstilling af materiellet.

Om Minworth kan læses i Tipvognen 2.04 side 12 - 14.

Bent Hansen.



-------------
Venlig hilsen

Bent Hansen



Replies:
Posted By: Jesper
Date Posted: 03 August 2009 at 13:57
Er der nogen der ved hvordan det går med den omtalte bane ??
Vi havde en smule kontakt med dem for et par år siden men har ikke hørt noget fra dem længe.
Det kunne være sjovt at høre om de har fået en bane op at stå. Nu er de jo næsten vores naboer. 



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk