Aalhoms jernbane rører igen på sig.
Odin netop ankommet til sit nye opholdssted, den vil snarest blive sat i hus. 19 09 2015
Største delen af jernbanemateriellet fra det for længst nedlagte automobilmuseum på Aalholm Gods, nær Nysted på Lolland, har for første gang i dets liv forladt Lolland. Det skete i lørdags den 19. september 2015 da Odin, Henchel nr, 10842 fra 1911 og fire passagervogne blev hjemtaget til mekanik entusiasterne nær Haslev som efterhånden har været i vælten op til flere gange på grund af deres ambitiøse indkøb af smalsporsmateriel.
Passagervogn ses her i sine nye omgivelser. Forhåbentlig kommer de til at rulle med glade passager igen. 19 09 2015
Så status på Aalholm er nu: Trækkraft: Henchel (Odin) nr. 10842 år 1911er privat eje på Haslev kanten. Pedershaab nr. 392 år 1943 logerer i lune lokaler i Nordsjælland på DJK's smalsporsmuseumsbane i Blovstrød
Vogne: De 4 flotte passagervogne ombygget fra roebanevogne i 1800 tals udgave er indendørs i privat regi Roevogn tidligere arbejdsvogn ved Aalholm er i Hedeland De to meeeeeget laaaange passagervogne (de må stamme fra en opsvings tid) er indendørs i Hedeland. Så mangler vi bare Odins tender med gastanken, hvor er den? Den kom ikke til Haslev da den ingensteder var at se. Vi var ellers mange som regnede med at den lige ledes var kommet til Coolsville i Nysted. Men nej.
Spormateriel: Ja, sporene og sporskifter ligger stadig nede i græsset på den Lollandske muld og der bliver de liggende hvis man spørger Godsejeren på Aalholm. Det gjorde vi dengang ved auktionen hvor vi var så heldige at blive præsenteret for ham under en rundvisning i remisen. Her fortalte han at sporene skulle vidne om den tid hvor det Danmarks men også udenfor grænserne så kendte Aalholm Automobilmuseum huserede med alle dets ambitioner og aktiviteter. Sikken et sted kan vi, som gæstede dette herlige paradis, tydeligt huske.
Loket Odin er i en meget misserabel stand og har da ej kørt for egen kraft siden 1991. Den har haft ophold under åben himmel siden på nær de 2 sidste år fra auktionen da det var i Coolcville ejerskab. Nu bliver det let adskilt og pakket i en lade og så vil tiden vise og hvad som skal ske. Præpareret er det i hvert tilfælde. Lysten til at lade dette prægtige lok genopstå er tilstede og erhvervelse af diverse tegner er begyndt. Men meget mangler på lokomotivet så om det kommer ud og kræver sin del af CO2 kvoterne for danmark er nok tvivlsomt.
Tillykke Danmarsk for endnu et smalsporser lok i sikker varetægt og tillykke Haslev med Jeres første damplokomotiv og så med en sådan historie.HISTORIE
------------- Venlig hilsen
Anders
|