Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Alt andet med relationer til industribaner » Alt hvad hjertet begærer
  New Posts New Posts RSS Feed - Vi snupper lige en ny konkurreance
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Vi snupper lige en ny konkurreance

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vi snupper lige en ny konkurreance
    Posted: 15 February 2011 at 10:06

Tillykke BigRas

 

Du har jo fuldstændigt ret

Du har vundet konkurrencen og dermed også æren 

 
Angående litreringen så er tallet 9 spejlvendt!!! man kan ane det på det orangfe stykke metal. Gad vide hvorfor?


Edited by Anders - 15 February 2011 at 10:19
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
BigRas View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 07 September 2010
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BigRas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 February 2011 at 09:48

Jeg har selv set lokummet som står ved Stenvad mosebrugs museum, på Djursland.  Ja, det er en i danmark formentlig bygget smalspors traktor. Dens nuværende sporvidde er 600 mm. den står ca. 500 meter fra museet, ved udkørslen mod Fuglsø Mose.

Et lignende eksemplar findes vist nok på museet.  Har for mange herrrens år siden set et lignende lok. ude i Fuglsø Mose. Jeg tror allerede at dette lok. stod på den bare jord bag remisen i mosen - ude af stand til at køre for ejen kraft.

Hvad motor der har siddet på, er mig uvist. men det har formentlig været en benzin-motor. formentlig af fabrikat Ford - dette mærke har været flittit brugt.

Så konklusionen fra mig er at.: Det er et tidligere lokomotiv med brændselsmotor.  Det har sidst været anvendt i og ved Fuglsø Mose, på Djursland - blir nu anvendt som reservedels-afhender til de driftklare af samme sl*gs på Mosebrugs Museet i Stenvad. Og den nuværende Sporvidde er 600 mm.

 

Mvh. BigRas

Rasmus B.Jensen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 February 2011 at 14:20
Hvad ser vi på dette billede?
 


Hjulaksel og tipvognsunderdel er ikke omfattet af konkurrencen 
 
Hint: Under litreringen har man forkastet det arabiske talsystem
 
Hvad har dette jern været brugt til?
Hvor har det været anvendt?
Gerne sporvidde?
 
God gætte lyst


Edited by admin - 06 August 2022 at 21:18
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,703 seconds.