Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Alt andet med relationer til industribaner » Alt hvad hjertet begærer
  New Posts New Posts RSS Feed - Spandkædegravemaskiner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Spandkædegravemaskiner

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message Reverse Sort Order
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 February 2007 at 15:32

Hvem kender noget til spandkædegravemaskiner?

 
 
Nu har jeg endelig modtaget nogle flotte fotos af spandkædegravemaskinerne på Knabstrup Teglværk.
 

Maskinerne kaldes også Paternosterværk og kendetegnes ved en endeløs kæde hvor på der med jævne mellemrum er monteret spande. Disse kører via en lang arm ud over kanten af lergraven og trækkes op af den fremkomne skrant og videre op, i oftest tipvogne, for videre transport til teglværk. Maskinerne kunne også bruges ved grusgrave og stenværker hvor der kunne monteres sortérmaskineri direkte på maskinen.

Jeg har for et par år siden fået en fotokopi af en salgsbrochure fra Pedershaab Maskinfabrik i Brønderslev som producerede dem. Men efter søgning i div. materiale fandt jeg en anden producent ved navn Højgård (så vidt jeg husker). Men hvorvidt der er andre maskinproducenter og billeder af dem samt data tilbage aner jeg ikke. Det kunne være spændende om der var en derude som vidste noget om disse imponerende maskiner.

For mit eget vedkomne kom jeg jo jævnligt på Knabstrup Teglværk som barn og så derfor disse (synes jeg) kæmpe maskiner med deres lange gravearme rækkende langt ud over skranten i lergraven.. Det var spændende maskiner.

 

Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,313 seconds.