Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Museumsindustribaner » Museumsindustribaner i Danmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Captain's log - Kastrup lokomotiv no. 8
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Captain's log - Kastrup lokomotiv no. 8

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Captain's log - Kastrup lokomotiv no. 8
    Posted: 30 August 2012 at 08:34
Status Juni 2012
og dermed også første afsnit i serien om renoveringen af Kastrup lokomotivet ved Lille Vildmosecentret. Vi vil løbende følge det omfattende arbejde
 
Velkomme til.
 
Enestående opdagelse i Dokkedal
 
Danmarks ældste originale Kastrup lokomotiv fra 1937 inden renoveringen.
 
På Remisen i Dokkedal, som har åbent hvert tirsdag formiddag, har bisserne gjort en enestående opdagelse – et lokomotiv fra 1937 viste sig at være fuldstændigt originalt og det ældste i Danmark (i original stand. red)
 
Af Malou Jensen

I Dokkedal ligger den fine gamle Remise fra 1939. I dag er den befolket med 26 hårdtarbejdende Remisebisser, som alle arbejder frivilligt med at istandsætte gamle maskiner og redskaber fra Lille Vildmose. Flere af lokomotiverne og vogne er nu kommet ud og køre i mosen ved Lille Vildmosecentret, men bisserne hviler ikke på laurbærrene. De har allerede sat gang i det næste store projekt, som gemte på en enestående overraskelse.

 
Remissen i Dokkedal.
 
Projektet som de frivillige har sat gang i er en restaurering af et Kastrup lokomotiv fra 1937. Vi anede ikke hvor unikt det er, siger Kjeld Sørensen, som er oldermand. Det viser sig nemlig at vi har at gør med det ældste og mest original Kastrup lokomotiv i Danmark, og det har oven i købet en kort overgang været anvendt i Lille Vildmose.
 
De stolte Remissebisser er gået i gang med renoveringen af det originale lokomotiv fra 1937.
 
Det var firmaet Berg Bach & Kjeld Egmose A/S fra Aalborg som i 1937 bestilte lokomotivet. De købte også to andre som også er bevaret i dag. Kaas Briketfabrik har nu det ene og det andet findes på Dansk Motor- og Maskinsamling ved Grenå, siger Kjeld Sørensen.

Vi kender vores lokomotiv fra Jens Lauritsens (1931-1999) Nordjyske Motorsamling i Buddum. Den største del af samlingen kom efter Lauritsens død til Grenå, men vores loko blev overtaget af Niels Peter Lübeck og fra ham kom det til Remissen i Dokkedal i 2008, fortæller oldermanden.

 
Den originale motor fra 1937 sidder stadig i lokomotivet.
 
Det er bygget i 1937 på Kastrup Maskinfabrik med byggenummer 8, hvilket betyder at det er et af de ældste i Danmark, fortsætter Kjeld. Inden for de næste år skal vi havde lokomotivet hovedrenoveret. Motoren er den original fra 1937 - er en vandkølet 2 cylinders Deutz diesel – og det var først for 14 dagen siden vi opdage det. Opdagelsen betyder at vores Kastrup er helt enestående, og vi glæder os til at vise det frem, både under renoveringen og når vi om mange år skal have det ud og køre, siger Kjeld Sørensen. Alle er velkomne til at kigge forbi når vi har åbent, og der er mange andre ting at kigge på, siger han til slut.
 
 
Remissebisserne ved siden af den originale motor fra 1937.
 
 
Den original motor fra 1937 kan køre rundt og kan derfor renoveres. Poul Falden viser hvordan.
 
Alle fotos af Lille Vildmosecentret


Edited by Anders - 30 August 2012 at 08:38
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 August 2012 at 08:46
Status 24. juli 2012
 
Adskillelsen er i fuld gang. Bemærk rammens opbygning på et tidlig Kastrup lok.
 
 
Detaljer af bremsesystem.
 
 
Motor og motorhus afmonteret
 
 
Deutz motoren "close up"
 
Vendegear og gearkasse sepereret.
 
Alle fotos af Lille Vildmosecentret


Edited by Anders - 30 August 2012 at 08:54
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 September 2012 at 14:59
Status 9. september 2012
 
Så er chassiet og logo med mere sandblæst og klar til at blive malet(igen).
Fotoreportage af Ib Dyhr, Lille Vildmosecentret.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 October 2012 at 17:32
Status 25. oktober 2012
 
Så er der sket lidt mere på Kastrup loket fra Dokkedal.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fotos: Ib Dyhr, Vildmosecenteret
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2012 at 13:56
Status 26. november 2012
 
 
 
 
Så er maskinen skilt ad i atomer, akslerne er sendt til forkortning og hjulene til afdrejning.
Selve chassiet er sandblæst og grundet sammen med en lang række dele.
Pladen er kraftig rustskadet og en ny afløser uden rust er på vej.
 
Tekst og fotos af:
Ib Dyhr
Centermedarbejder og fotograf
Lille Vildmosecentret


Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 February 2013 at 08:15
Status 14. februar 2013 
 
Så er der nye billeder fra renoveringen af Kastrup nr. 8
 
Akslerne er sendt til forkortelse så de passer vildmosebanen.
 
 
Vi er igang med at renovere motoren.
 
 
 
 
Chassiet grundes og males.
 
Foto og tekst: Ib Dyhr, Remisen i Dokkedal
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 October 2013 at 13:37
Lidt fotos helt tilbage fra begyndelsen af Kastrups maskinfabriks nr. 8.
 
Billede nr. 0052. Kastrup nr. 8 trækkes frem fra glemslen.
 
Billede nr. 0054. Trækkes ind i Remisen.
 
Billede nr. 0057. Der gøres klar til at løfte, så man kan få transporthjul af.
 
Alle foto: Asbjørn Berg Jensen. "Remise Bisse". 
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 January 2014 at 00:01
Status 15. januar 2014
 
Så kom der nyt fra Nordjylland og remisen i Dokkedal som har gjort et stort stykke arbejde med det gamle Kastrup lokomotiv no. 8. se bare her:
 
Foto nr. 1. Den orignale Deutz motor malet med grunder før endelig maling.
 
Foto nr. 2. Der arbejdes intenst i værkstedet i Dokkedal.
 
Foto nr. 3. Brændstoftankens monteringsbesl*g rettes til.
 
Foto nr. 4. Køleren med besl*g.
 
Foto nr. 5. Starthåndsving tilpasser motorens aksel.
 
Foto nr. 6. Brandstofpumpe med regulator i nydelig originalgrå finish.
 
Foto nr. 7. Motoren samlet og malet med flotte kobberbrandstofrør, luftfílter og ventildæksel.
 
-----------------------------------------
Fotos af Asbjørn Berg Jensen
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 February 2015 at 01:06
Status 5. februar 2015

Asbjørn Berg Jensen, en af Remisebisserne fra Remisen i Dokkedal, fortæller her hvor langt de er nået med det gamle Kastrup Lokomotiv nr. 8 fra 1937.


Foto 1: 8. april 2015

Vi har haft travlt med at reparation af motorkassen og lave nyt bagerste karosseri, rammer - der jo selvfølgelig er lavet som det gamle stykke - så godt som 100 % og alt som var nittet sammen, er også blevet det på det nye.
Motor, gearkasse og kobling, er renset og reperaret og malet. Kæder er blevet delvis skiftet.
Hjul og aksler er renoveret, og monteret, og bremser har fået nye belægninger, sandrør til hjul er reperaret og monteret.
Herefter vendte vi bunden om, og satte den på skinnerne, og begyndte at montere motor, gearkasse, o.s.v. der var mange gevindhuller som skulle skæres op, og kædeskærm skulle renoveres, og monteres. Det spændende var jo, om vi nu havde husket alt det der skulle være neden under, men vi mener alt er monteret der.
Rammen til motorhusets montering, var helt rustet væk, og det er vi så ved at blive lavet nu. Så lidt har vi fået lavet.

Og ja, det må man sige, se Asbjørns flotte fotos nedenfor, der på fornemmeste vis beskriver det store arbejde som ligger i en komplet renovering af et 78 år gammelt industribane lokomotiv.


Foto 2: 7. august 2014


Foto 3: 26. august 2014


Foto 4: 9. september 2014


Foto 5: 9. september 2014


Foto 6: 23. september 2014


Foto 7: 9. december 2014


Foto 8: 16. december 2014


Foto 9: 13. januar 2015


Foto 10: 13. januar 2015

Asbjørn tilføjer endvidere; hvad angår motoren på Kastrup Lokomotivet, ja så var vi så heldige, at den ikke havde sat sig, og forhåbentlig, er den ikke frostsprængt, vi har ikke haft topstykket af, så det bliver spændende om den er tæt. Det der er lavet ved den er; først blev den jo rengjort, og tømt for gl. olie og så efterset overalt, dyser er efterset, brændstofrør renset, det viste sig, at køleren var tæret op, så der har vi fået fat på en ny, som du nok kunne se på tidligere billeder. Så har vi ellers fået fat i en "ny" brugt koblingstrykplade, og et dæksel til gearkassen. Men ellers så det hele ud til at være i god stand.
Første opstart, ja det bliver spændende, men hvornår det bliver???

Det var det jeg havde for denne gang.


Ja denne opstart er vi mange som ser frem til. Asbjørn lovede at lave en video at klimaks. Opstarten af den gamle Deutz Dieselmotor.


Mange tak for indblikket Asbjørn.

__________________________________________
Foto og tekst Asbjørn Berg Jensen, Dokkedal Remise.





Edited by Anders - 29 May 2015 at 12:29
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 August 2015 at 09:00
Status 24. august 2015


Vi har haft nogle problemer med brændstofpumpen, og den er da heller ikke i orden, men der er jo nogle der har ild i røven, og ikke kan vente, så vi prøvede lige om det ville lykkes at starte den.
Som du ser, har vi sat en stor boremaskine til at virke som et startsving.
Det lykkedes ikke at få den til at køre, da den ikke kan holde trykket på pumpen,
så vi må se om den kan laves, ellers er vi nød til at finde en anden.



__________________________________________
Video og tekst Asbjørn Berg Jensen, Dokkedal Remise.
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,379 seconds.