Smalsporede industribanelokomotiver |
Lille Vildmosecentret anlægger bane |
Post Reply |
Author | |
Niels Munch
Groupie Joined: 27 February 2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 July 2012 at 18:56 |
På forum i Jernbanen.dk har der været en del fra LVB, bl.a. fotos, se videre her:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=search&search=lille+vildmose . M.v.h. Niels Edited by Niels Munch - 19 July 2012 at 18:59 |
|
Anders
Senior Member Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 232 |
Post Options
Thanks(0)
|
24. juni 2012 kører Lille Vildmose "Expressen". Søndag den 24. juni indvies den smalsporede museumsjernbane ved Lille Vildmosecenteret. LVB M1 med arbejdstog på den nyanlagte smalspors-sightseeingbane. Foto: Lille Vildmosecentret. Kl. 14.00 afgår det første passagertog ud i naturen på Lille Vildmosecenterets nye bane. Toget bliver trukket med et historisk meget relevant lokomotiv. Nemlig M3 som den er litreret på banen. Pedershaab lokomotiv, der siden 1941 har gjort tjeneste først ved Cementfabrikkens Aalborg Portland Tørvemose og siden engang først i 1950'erne kommet til ved Pindstrups tørveindvinding i netop denne mose. Lokomotivet er trukket ud af dagligt arbejde ved Pindstrup Tørvefabrik så sent som i 2009 da Lille Vildmose blev nedlagt som tørvemose og overdraget til Vildmoseforeningen husende i Dokkedal remise. En historisk interessant bygning fra Statens Vildmosetilsyn som anvendte bygningen som remise og værksted for deres smalsporede lokomotiv som i øvrigt også fungerer som museumslokomotiv dog i en anden del af Danmark.
Prøvetog med en masse glade og heldige børn i de nye passagervogne med den nyrestaurerede M3 foran toget. Foto: Lille Vildmosecenteret
Lille Vildmosebanen er godkendt til kørsel med passager og hvis du vil være blandt de første af de forventede 20.000 skal du møde op kl. 14.00 den 24. juni og lade dig transporterer de 750 meter ud i den særprægede natur som kun findes her i Vildmoserne. Tillykke med Banen Faktabox. Bane længde: 750meter Sporvidde 700mm Strækningshastighed: 5km/h Forventet passagergrundlag for første sæson: 20.000 Trækkraft: 3 køreklare lokomotiver, 1 ikke køreklar samt 1 trolje køreklar Vognmateriel: 4 passagervogne LVB C1, C2, C3 og C4 Edited by Anders - 06 July 2022 at 22:34 |
|
Venlig hilsen
Anders |
|
JCgimp
Groupie Joined: 17 May 2010 Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hold fast hvor bliver der anlagt mange nye baner for tiden. Først i Mønsted, og nu også i Lille Vildmose!
Vi mangler jo også noget bane i Danmark efter at vi mistede både Dalmose-Skælskør og sl*gelse-Næstved... Med venlig hilsen Jens Edited by JCgimp - 03 October 2011 at 21:10 |
|
Anders
Senior Member Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 232 |
Post Options
Thanks(0)
|
Endnu et millionprojekt i Lille Vildmose
Lille Vildmosecentret har fået næste 3 mio. kroner til realiseringen af en ny attraktion, som skal tage mosens mange gæster med på togtur i naturen.
Det gamle lokomotiv i mosen.
Af Bo Gregersen
Endelig kommer der fut i planerne om en jernbane i Lille Vildmose, som kan tage de mange besøgende med på tur. Lille Vildmosecentret har fra div. fonde og Aalborg Kommune fået næste 3 mio. kroner til at anlægge en banestrækning fra centret og ud til den nu tørlagte Birkesø. Søen bliver genskabt og vandfyldt indenfor de næste år som en del af det store LIFE projekt til ca. 41 mio., der for nylig er sat i gang i Lille Vildmose. Det bliver en helt unik oplevelse, fortæller centerleder Bo Gregersen fra Lille Vildmosecentret. Vi har faktisk arbejdet med projektet de sidste fire år, men nu er hele finansieringen på plads, så jeg glæder mig til at komme i gang. Jeg forventer, at vi anlægger banen samt bygger et besøgsværksted i løbet af efteråret og vinteren, så vi til næste år inden sommerferien kan tage de første gæster med på togtur. Der ringes for afgang. Oldermand Keld Sørensen fra Remisen i Dokkedal.
Lille Vildmosecentrets bane bliver bygget som de gamle smalsporsbaner, der gennem mere end 100 år har været brugt i mosen til transport af bl.a. tørv. Gæsterne vil blive kørt fra Vildmosecentret langs den gamle afvandingskanal fra 1760érne over en strækning på ca. 800 meter. Turen tager de besøgende med forbi centrets vildsvinefold; et område med tørvegravning som i gamle dage; og langs det smukke naturgenopretningsområde kaldet Tofte Fenne. Fra banen vil man bl.a. kunne se nogle af mosens vilde okser, og måske de store traner som ofte opholder sig i området. Ved endestationen vil der, når Birkesø bliver genetableret, blive en fantastisk udsigt over den nye sø, med et spændende og varieret fugleliv med gode muligheder for at se havørne og kongeørne.
Det nyeste lokomotiv klar til afgang.
Vi var aldrig kommet så langt, hvis det ikke havde været for en stor gruppe frivillige, som på Remisen i Dokkedal har renoveret og bygget lokomotiver og passagervogne, fortæller Bo Gregersen. Desuden har en lang række private fonde og Aalborg Kommune støtte projektet, så vi nu kan genoptage traditionen med kørsel på en smalsporsbane i Lille Vildmose. Så nu tager vi arbejdstøjet på, siger Gregersen til slut, alle tilladelser er i hus, og nu går vi i gang med projektet, som forhåbentlig kan trække mange flere gæster ud i vildmosens fantastiske natur. Yderligere oplysninger hos: Centerleder Bo Gregersen, telefon 25197551 Mail: bog@aalborg.dk Faktaboks: Den første tørvebane i Lille Vildmose blev anlagt i 1905 i forbindelse med opførelsen af en tørvesprit-fabrik ved Lillesø meget tæt på der hvor Lille Vildmosecentret ligger i dag. Tørven blev transporteret i tipvogne trukket af elektriske lokomotiver. Banen var et af de første elektriske baneanlæg i Danmark. Omkring 1. verdenskrig voksede produktionen på de mindre tørvefabrikker i mosens nordlige del. Da 1. verdenskrig sluttede, faldt interessen for tørv. Aalborg Portland Cementfabrik ønskede dog fortsat at bruge tørv som brændsel, og cementfabrikkens Mosebrug udvidede derfor tipvognsbanerne. For at mindske faren for mosebrand udskiftede man omkring 1925 damplokomotiverne med benzindrevne lokomotiver, som også vil blive benyttet på Lille Vildmosebanen. I starten af 2. verdenskrig udvidede Cementfabrikkernes Mosebrug tipvognsbanerne meget. Der blev bl.a. købt I mellemtiden var der anlagt en mergelbane fra Randrup øst for Lille Vildmose til Dokkedal på grund af interessen for at opdyrke Lille Vildmose. I 1949 overtog Pindstrup Mosebrug en del af banen og brugte den, indtil Aalborg-Hadsund jernbanen blev nedlagt i 1969. I de centrale dele af Lille Vildmose er brugen af de små baner fortsat frem til 2008, men er nu helt ophørt. De sidste spor, vogne og lokomotiver er nu udfaset og meget udstyr er sendt til Baltikum for at indgå i produktionen der. Lille Vildmosecentret og Remisen i Dokkedal har dog overtaget en del af det autentiske udstyret, og kan derfor nu ved hjælp af div. fonde etablere en helt ny attraktion og hermed formidle denne særlige del af mosens kulturhistorie. På Remisen i Dokkedal har der gennem de sidste 10 år været arbejdet på at renovere og bygge lokomotiver og vogne til persontransport. Et kæmpe frivillige arbejde er lagt for dagen, og nu er tre lokomotiver og fire personvogne klar til drift. Edited by Anders - 06 July 2022 at 22:19 |
|
Venlig hilsen
Anders |
|
Post Reply | |
Tweet
|
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |