Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nuværende Industribaner udland
  New Posts New Posts RSS Feed - Svensköb og Sjöholm, Sverige
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Svensköb og Sjöholm, Sverige

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Svensköb og Sjöholm, Sverige
    Posted: 21 March 2014 at 23:12
Lørdag d. 15/3 2014 var spået til, at blive en uvejrs-dag, men da jeg vågnede skinnede solen og nu da Øresundsbroen var åben og min søn gerne ville til Malmö og skate tænkte jeg, at jeg kunne nå Rönneholms mose, Sjöholmen ved Höör samt mosen ved Svensköp for, at få en opdatering på aktiviteterne som jeg normalt følger på afstand via bladet "Spårlaget".

En lørdag i Sverige er jo meget stille. Der er trafik på motorvejene, men så snart man bevæger sig væk er der "tysna".

Jeg besøgte først Rönneholms mose, der drives på samme vis som da vi besøgte lokaliteten i 2003 og fortsat med det store moderniserede Kalinin diesellomotiv MA-54-4 ByggeNr. 1034 fra 1962 som trækkraft. Fabrikken har dog skiftet ejer fra Kronmull til firmaet Weibulls.

Rönneholms mose

Også ved dette besøg stod lokomotivet i remise så fotografering måtte foretages gennem vinduet.


Jeg kunne lige forevige lokomotiv-pladen.



Den aflåste remise.



Vognstamme ved fabrikken.



Det er et imponerende produktionsanlæg.



Aflæsningsanlæg hvor vognene tømmes.



Aflæsningsanlæg og til venstre skimtes 1 hensatt tørvevogn.



Det er ikke så tit man ser klyner.

Mosen ved Svensköp

Hvis det på nogen måde kan lade sig gøre, er det er god skik, at besøge alle lokaliteter drevet af samme firma indenfor få dage, da man så får
overblik over hvor firmaets lokomotiver anvendes. I dette tilfælde betød det, at jeg også skulle nå til Svensköb.

Jeg skyndte mig de ca. 40 km mod Svensköp for at forvisse mig om, at banen er nedlagt og sporene er taget op. Der er kun ca. 50 m spor
omkring den aflåste remise (uden vinduer). Jeg formoder, at der også her holder et moderniseret Kalinin diesellomotiv MA-54-4.

Tørvevognene er hensat på sidespor og bag remisen står 2 arbejdsvogne, der sikkert sidst blev anvendt ved optagning af hovedsporet.



Endnu en aflåst remise endda uden vinduer.



Hensatte tørvevogne.



Denne udlægger ser ud til, at kunne køre.


Edited by admin - 02 August 2022 at 08:33



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2011 at 09:46
Svensköbs bane er under optagning. Dele af sporet er solgt til privat havebane. Kilde: IndustriBaneFöreningen – IBF medlemsforum. Se direkte link her.
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 June 2011 at 21:56
Hej Alle
 
Kører de stadig tørvemoserne Sjöholm og Svensköb?
 
Sjöholm havde en stor Russisk bygget boogie lok og Svensköb en lignende samt en GIA og en BB ved vort besøg i sommer 2003.
 
Hvem kan hjælpe her


Edited by Anders - 08 June 2011 at 21:58
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,754 seconds.