Smalsporede industribanelokomotiver |
Captains Log, Stardate. PM 429 genopstår |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Anders
Senior Member Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 232 |
Post Options
Thanks(0)
|
PM 429 status 7. februar 2011 Sjovt nok - billeder taget i lørdags. Det ses at stutsene på motoren og køleren (selvfølgelig) ikke var helt samme dimensioner, så både den ene og den anden kølerslange måtte sammensættes af to stykker. Og så er motoren da blevet malet blå, som det sømmer sig for en Fordson.
Den tank der sad på er vist lavet af en vestjysk grovsmed, den er sammensat af 4 - 8 mm jernplade, så den vejer lige så meget som hele motoren (næsten). Vi havde heldigvis en mere normal brændstoftank på lager, som vi havde tænkt os at bruge. Men da jeg så troede jeg sleb rust af, sleb jeg hul i den. Så nu skal vi på jagt igen.
Tekst og foto af Ebbe Makholm
Edited by admin - 28 July 2022 at 08:56 |
|
Venlig hilsen
Anders |
|
Anders
Senior Member Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 232 |
Post Options
Thanks(0)
|
PM 429 status april 2012 Jagten på en ny/anden brændstoftank var for så vidt resultatløs. Det endte med at vi valgte at bruge den gamle tank, den er i hvert fald solid.
Men det blev så nødvendigt at tilpasse ophænget ”under loftet” på motorhjælmen. 16-02-2011 Bagkassen skulle forsynes med jern til at bære en hylde til at fastgøre akkumulatoren på. 16-02-2011
Bagkassen er færdig og nymalet. 07-09-2011
Når et smalsporslokomotiv har et antal år på bagen og har undergået adskillige ombygninger er det ofte forsynet med et større antal huller efter udstyr, som har været der engang.
Vi valgte at udskifte bagvæggen i motorrummet som jo er forvæggen i førerhuset med en ny plade. Endnu uden huller. 10-09-2011 Det har sommetider været lidt af et puslespil at finde ud af hvor de enkelte dele kunne anbringes i motorrummet. Her er det luftfiltret. 10-09-2011
Den køler vi monterede skulle forsynes med ekspansionsbeholder og det lykkedes da også dels at finde en brugt ekspansionsbeholder og dels at få plads til den. 10-09-2011
Under arbejdet med ”møblering” af motorrummet har det jævnligt været nødvendigt at vende motorhjælmen på hovedet for at kunne komme til at svejse og bore. 17-03-2012
Fordi lokomotivet er omsporet fra 785 mm til 700 mm og fordi der er ændret ved bremserne var det ikke nok lige at stikke rør til sanding ned gennem hullerne i rammen og så håbe at de ville ramme skinnerne. Løsningen er at anvende slanger som så skal fikseres i forhold til skinnerne når vi en dag kan komme over en grav og ned under lokomotivet og arbejde. 17-03-2012
Den oprindelige instrumentboks manglede underdelen men en ny er nu fremstillet (med kontakterne). 21-03-2012
Vi tror at vi nu har styr på placeringen af de forskellige dele i motorrummet, således at der ikke skal svejses flere besl*g på. Det er derfor tid til at give en gang maling. 21-03-2012
Førersædet i bagkassen er blevet polstret.
Sædet er delt for at gøre det rimeligt nemt at komme til akkumulatoren under sædet. 24-03-2012 Nu kan det ikke vare længe – motoren er påfyldt motorolie og her på billedet er reversgearkassen ved at blive efterfyldt. 21-04-2012
Tekst og foto af Ebbe Makholm Edited by admin - 28 July 2022 at 09:44 |
|
Venlig hilsen
Anders |
|
Anders
Senior Member Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 232 |
Post Options
Thanks(0)
|
PM 429 status 23. august 2012 Efter fem år stikker PM429 atter næsen ud i solen. Det er dog ikke sket ved egen kraft for først skal en mindre utæthed ved brændstoftilførslen fixes.
Horn og lygter er endnu ikke monteret så der ligger stadig ledninger som skal forbindes senere. - men sikringerne er på plads og i orden. - så nu mangler vi blot at dreje nøglen og prøve at starte motoren.
ØV, der er åbenbart ét eller andet galt, så næste trin hedder fejlfinding på starteren. (Bemærk i øvrigt at tragten til sanding også kan bruges til opbevaring af støvekost m.v.) Tekst of fotos af Ebbe Makholm alle fotograferet den 23. august 2012
Edited by admin - 28 July 2022 at 09:47 |
|
Venlig hilsen
Anders |
|
Anders
Senior Member Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 232 |
Post Options
Thanks(0)
|
PM 429 status 10. marts 2014
Det er snart ved at være et år siden at jeg sidst berettede om PM426, men nu få I lige et par billeder.
Det har været en stor udfordring at få starteren til at virke ordentligt. Efter adskillige udfordringer bl.a. en afbrændt startlås blev man enige om at starte helt forfra med ledningsnettet. Det er vi nu ved at være færdig med, så endnu engang håber vi snart at få sporsat lokomotivet og få startet det, så vi kan komme igang med prøvekørsel og evt. justeringer. ---------------------------------- Foto og tekst: Ebbe Makholm
Edited by admin - 28 July 2022 at 09:43 |
|
Venlig hilsen
Anders |
|
Anders
Senior Member Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 232 |
Post Options
Thanks(0)
|
PM 429 status 15. marts 2014
****** TILLYKKE TIL BLOUSTRØD ******
Foto taget kl. 12:51:21
PM429 kørte idag .. og jeg var altså andetsteds, men Alex har været så venlig at sende en flok billeder hvoraf jeg har udvalgt 6 stk. som viser turen fra bygningen hvor maskinen har været under restaurering de sidste syv år.
Foto taget kl. 13:25:22 Foto taget kl. 13:25:50
Foto taget kl. 13:39:36
Foto taget kl. 14:17:49
Foto taget kl. 14:27:06
På billedet 'VBV D3´s rute på flytbare sporrammer' har jeg angivet ca. hvor maskinen befinder sig på de andre billeder som Alex Udstad har taget. Altså ca. 1½ time om turen på flytbare sporrammer.
Men nu er maskinen så på 'rette spor' og vil fremover være at kalde VBV D3.
Der mangler dog stadig bl.a. diverse afprøvninger og justeringer, førerhus, udvendig maling og endelig dokumentation m.v. som skal bruges ved ansøgning om driftstilladelse hos Trafikstyrelsen. ----------------------
Tekst: Ebbe Makholm Fotos: Alex Udstad
Edited by Anders - 16 March 2014 at 15:52 |
|
Venlig hilsen
Anders |
|
Anders
Senior Member Joined: 25 December 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 232 |
Post Options
Thanks(0)
|
Film om Pedershåb nr. 429's første køretur i dens nye liv
Blovstrød Drengene har optget en film om Pedershåb nr. 429's, i Blovstrød benævnt D3, første køretur og sporsætning på det eksisterende spornet på teglværket. Mange tak for at dele den med alle os.
Edited by Anders - 03 April 2014 at 16:05 |
|
Venlig hilsen
Anders |
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet
|
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |