Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nedlagte industribaner
  New Posts New Posts RSS Feed - Bornholm, Rabækkeværket (3 billeder & ?)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Bornholm, Rabækkeværket (3 billeder & ?)

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bornholm, Rabækkeværket (3 billeder & ?)
    Posted: 27 July 2022 at 04:37
TAk for påmindelsen, lidt flere fotos og historie fra værket

http://www.bornholmerneshistorie.dk/rabekkevaeligrket.html

https://www.roennebyarkiv.com/rabaeligkkevaeligrket.html

https://www.roennebyarkiv.com/rabaeligkkevaeligrkets-arbejdere.html

https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=1878&content=Rabekkev%C3%A6rket-Sidespor


Edited by Anders - 27 July 2022 at 04:45
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 July 2022 at 01:21
God aften


Jeg synes, I skal mindes om denne tråd fra 2010 med Rabækkeværket, hvor vi er så heldige, at Niels Munch viser os 3 unikke foto´s og ved hjælp af godt samarbejde "tikker der" oplysninger ind.  





De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
LkfBw View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 01 November 2010
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LkfBw Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2010 at 15:45
Hej.
 
Jeg har selv som dreng kørt med sildetoget imellem Hasle havn og Muleby. Billetten fra dengang har vi gemt så den eksisterer stadig. Det meste af materiellet plus sporrammer købte vognmand Jørgen Andersen(Gråhundbus) i sin tid og han har idag anlagt en fantatisk lille bane på sin matrikel i Smørum.
 
Hilsen Bo
Back to Top
Niels Munch View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 27 February 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Munch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2010 at 16:22
Hej Anders,
 
Mange tak for informationerne, rart med baggrundsstof til billederne!
 
Bedste hilsener
Niels
 
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2010 at 13:55
Sikken en masse gode fotos af de gamle lok. Jeg har allieret mig med eksperterne og her er hvad de svarede til dine spørgsmål:
 
Spørgsmål:
  1. Da værket havde sidespor til DBJ antager jeg, at der også på værk og i grav anvendtes meterspor.  Er det rigtigt?
  2. Hvad kan oplyses om lokomotiverne?  Undervognen virker gedigen og standardiseret, hvorimod førerhusene er det rene "skurbyggeri".....
  3. Jeg har ingen fotos fra værk og lergrav i Hasle; men der gik en 3,5 km bane mellem fabrikken og Hasle Havn. Var den evt. også metersporet?

Svar:

  1. Sporvidden på Rabækkeværket var 785mm i grav og værk. Der var sidespor fra DBJ (De Bornholmske Jernbaner en sammenlægning af AGJ, RAJ og RNJ derfor "De" i 1934) Om det var et sidespor fra RNJ (Rønne Nexø Jernbane) ved jeg ikke men det er det sikkert geografisk set.
  2. De første to lokomotiver skulle være fremstillet til banen til Hasle havn i 1936, og først derefter fik man lokomotiver til sporene til lergravene.
    Henriksen & Kähler overtog firmaet omkring 1930, og eftersom samme firma ejede bl.a. Nymølle Skærvefabrik og Mogenstrup Skærvefabrik, er lokomotiverne formentlig lavet efter samme tegninger som brugtes her. Ligheden er i hvert fald slående, hvis man ser billeder af disse uden de påsatte jernskørter. 
    Om man så har bygget lokomotiverne på Bornholm eller nogle også kommer fra Hedehusene (evt. brugte?), ved vi endnu ikke. At førerhusene mm. ikke er ens, er ikke så mærkeligt. Dels brugte man ikke sådant noget oprindeligt, og dels så bliver de jo ødelagt af og til.
    Først i de senere år (1950-60'erne) fik man lokomotiver som var bygget af Kastrup Maskinfabrik (formentlig alle brugte). 
  3. Nej. Den var 785 mm. Både banen i graven og til havnen samt det interne net. Hasleværket havde ingen forbindelse til DBJ. Der var en kulbane til overjord, men kun fra kullejet til kysten, hvor overjorden tippedes.

Lidt ekstra viden:

Rahbekkeværket havde sidespor fra DBJ, men det var kun for forsendelserne til Rønne havn. Lerbanen var (formentlig) i en hel anden del af fabrikken, og den var 785 mm. Jeg kom der først, efter at al sportrafik var forsvunden. I et område lidt nord for fabrikken lå nogle sporrester, som delvist var dækket af lerdynger og som havde en mindre sporvidde, vistnok omkring 470 mm. Muligvis var det rester fra Buskeværket, som blev "opslugt" af Rahbekkeværkets grav. 
 
Det nærliggende Torneværket havde også 785 mm sporvidde i gravene, men i en slemmebygning, som jeg kom ind i, lå der 550 mm spor (til håndkraft).
 
Se foto af et typisk hjemmelavet lok i Hasle. Loket er  forsynet med dampattrap i anledning af Hasle havns årlige "Sildefest" i 1959.
 
Industribaneklubben i Hedeland ved Hedehusene har bevaret et lokomotiv fra Torneværket af lignende type. Se data også et af Kastrup lokene fra Hasle er bevaret i privat regi. Se data
 
Stor tak til Bent Hansen og Peter Andersen for besvarelsen. 


Edited by Anders - 06 September 2010 at 22:30
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Niels Munch View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 27 February 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Munch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 July 2010 at 19:16
Hej alle,
 
Nogen industribanekender er jeg på ingen måde og er derfor glad for den hjælp, Smalspors Forum kan give!
 
I anden gymnasieklasse gennemførtes den obligatoriske geologi-exkursion til Bornholm, hvor vi bl.a. besøgte Rabækkeværket med den store kaolingrav ved Knudsker.  Kaolingravningen var efterhånden begrænset, og ejeren, Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik, benyttede også værket til andre formål.
 
Jeg tog følgende 3 billeder af henstillede lok ved Rabækkeværket:
 
 

 




 
Alle fotos er optaget den 26. september 1962, og mine spørgsmål er følgende:
 
-  Da værket havde sidespor til DBJ antager jeg, at der også på værk og i grav anvendtes meterspor.  Er det rigtigt?
 
-  Hvad kan oplyses om lokomotiverne?  Undervognen virker gedigen og standardiseret, hvorimod førerhusene er det rene "skurbyggeri".....
 
-  Jeg har ingen fotos fra værk og lergrav i Hasle; men der gik en 3,5 km bane mellem fabrikken og Hasle Havn. Var den evt. også metersporet?
 
I denne film fra TV 2/Bornholm er bl.a. et klip (07:28) med kørsel på havnebanen med et særpræget lok:
 
 
 
Bedste hilsener
Niels


Edited by admin - 27 July 2022 at 00:52
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,723 seconds.