Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Museumsindustribaner » Forlystelsesbane/Havebane
  New Posts New Posts RSS Feed - Det der Aalholm slot
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Det der Aalholm slot

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message Reverse Sort Order
Thomas View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 26 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 August 2010 at 12:25
Der er nogle tanker igang om hvad der kunne ske med samlingen af veteranbiler. Se link her:
 
Mine overvejelser går selvfølgelig mere på banen og den tilbageværende trækkraft. Kan den igen blive et aktiv på Lolland eller er der andre der skal overtage ?


Edited by Thomas - 06 August 2010 at 14:37



De bedste hilsner



Thomas Kaare Hansen
Back to Top
The Kid View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 10 July 2010
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote The Kid Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 July 2010 at 21:45
Jeg var faktisk lige forbi Aalholm her til aften.
 
Hvis i ikke har hørt det, bliver samlingen solgt på auktion.
 
For et par år siden gik jeg skoven rundt for at finde de gamle spor. Jeg husker svagt noget med at man stoppede et sted i skoven hvor man så kunne gå ud og bade. Det sted kunne jeg ikke finde igen.
 
Man sparker sig selv lidt bag i over ikke at have besøgt det noget oftere. Men sådan er det jo når man bor ret tæt på.
 
Mvh
Brian


Edited by admin - 10 July 2010 at 23:24
Back to Top
JCgimp View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 17 May 2010
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JCgimp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 July 2010 at 18:13
Hej

Det har sikkert været ekstra bogier, men det er da irreterende hvis de bare er belvet hugget op. Mange af de veteranbaner der kører på 700 mm, ville sikkert sagtens kunne bruge de bogier.
I øvrigt er meget af materiellet opbygget på sporvognshjul (!), det eneste materiel der kom fra Bornholm, er postvognen DBJ 326, som blev gjort 30 centimeter lavere... og resten kender i sikkert allerede

Med venlig hilsen
Jens
Back to Top
Svellen View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Joined: 18 January 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 July 2010 at 00:16
Hej
 
 
Jeg tror ikke der er tale om ophuggede passagervogne. De står stadig i remisen, men der kan være tale om nogle ekstra boggies som der vel ikke er behov for at gemme. De er sikkert afhændet til et andet projekt.
 
Jeg mener iøvrigt at dele af materiellet er kommet fra Bornholm i sin tid
Jernbane hilsener

Svellen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 July 2010 at 14:39
Tak for svaret.
 
Men hvor mon de roebaneboggies stammer fra? kan det være fra deres passagervogne som de måske har ophugget? Og hvor mon de  er flyttet hen? Jernhandler? mon dog???
 
En skam med dine kameraer... forhåbentlig kan en opladning klare problemet
 
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
JCgimp View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 17 May 2010
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JCgimp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 July 2010 at 11:30
Hej igen Forum

Nu har jeg været nede og kigge på Aalholm, holdkæft mand hvor ser det ud. Jeg fik desværre ikke taget mere end 3 billeder, da begge mine kameraer "døde" på en og samme dag men jeg kan da prøve at beskrive det.

I remisen hersker der nu nogenlunde orden, i forhold til de billeder jeg så sidste efterår. Der lå der en stor stak roebanebogier, og en masse andet gammelt jern foran PM'en. Stakken er nu væk. Gad vide hvem den er blevet afhændet til?

Ellers ligner strækningen sig selv, på den måde at der stadig er meget kraftig bevoksning i sporet, stadigt flere skinnebrud og meget andet. Til trods for det, ligger banen meget smukt. den går igennem en stor bøgeskov, hvor den efter den først kører over en granitbro over et mindre vandløb, for så at køre ud i en frodig eng. Derefter fortsætter den så ind i skoven igen, hvor vi opgav at gå ind. Bevoksningen var simpelthen alt for tæt, og der var alt for mange brændnæller

Også i svinget rundt om selve museet, lige efter Odin, må der have været flot at køre i de åbne vogne, udsigt over en dal, med frodige marker, og lyden af en traktor på marken. Ren idyl, simpelthen.

Med venlig hilsen
Jens
Back to Top
JCgimp View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 17 May 2010
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JCgimp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 May 2010 at 17:52
Hej forum

Banen på Aalholm ligger der ganske vist stadig som allerede sagt, men der skal væsentlig mere til end en inspektionstur med PM'en. Sporet er hårdt plaget af skinnebrud, og der er meget kraftig bevoksning i sporet. Og for i øvrigt, mener jeg at motoren på PM'en er frostsprængt.

Jeg skal ned og se banen som led i en cykelferie til sommer, så der kommer nok nogle billeder derfra når jeg kommer tilbage

med venlig hilsen
Jens
Back to Top
Svellen View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Joined: 18 January 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 May 2010 at 00:47
Hej alle
 
 
Jo, sporerne ligger stadig i parken på Aalholm og kan såmænd nok befares efter en forudgående inspektionsrunde med PM´en.

Jeg er ikke helt sikker på om musset er åbent endnu, tvivler på de fortsat restaurer biler men mon ikke den store modelbane stadig eksisterer. Jeg husker den svagt fra et besøg da jeg var barn.
 
Der lå også engang en hjuldamper ved slottet. Hvad mon der blev af den ?
 
 
 
Jernbane hilsener

Svellen
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 at 07:35
Hej Forum
 
Jeg har lige er par spørgsmål vedr. Aalholm jeg besøgte engang som barn:
  1. Ligger sporene stadig igennem skoven på Aalholm?
  2. Er der stadigvæk automobilmuseum?
  3. Restaurer de stadig gamle flotte biler?
  4. Har de stadigvæk den store modeljernbane?

Det vækker minder at tænke på det sted.

Fandt lige et link http://www.aalholm.dk/aalholmautomobilmuseumDANSK.htm men der står at museum ikke er åbent i 2009!!!

Venlig hilsen



Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,313 seconds.