Smalsporede industribanelokomotiver Homepage
Forum Home Forum Home » Industribaner » Nedlagte industribaner
  New Posts New Posts RSS Feed - Saddeltanklokomotiver
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporede industribanelokomotiver


Saddeltanklokomotiver

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Niels Munch View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 27 February 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Munch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Saddeltanklokomotiver
    Posted: 20 February 2010 at 13:34
Hej Peter,
 
Tak for dit svar!
 
Bedste hilsener
Niels
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 January 2010 at 07:41

Bortset fra Valby-maskinen var der Bagnall 1581/1899, der opgives som leveret til H.C. Petersen & Co., Kbh, for S.F.J., der i dette tilfælde dog betyder Saabye & Fr. Johannsen. 

 



Vedlagte billede viser formentlig dette lokomotiv ved baneanlæg I Himmerland. Sporvidden opgives som 2-6 7/8, hvilket vel svarer til 785 mm. Billedet er en kopi fra en lokalhistorisk bog, så kvaliteten er ikke den bedste.

 

Bagnall 950 JESSIE havde to sidevandtanke helt fremme ved røgkammeret. Bagnall 1400, 1686, 1784 på roebanerne havde også sidevandkasser men meget høje.

 

Et Black Hawthorn lokomotiv fra 1882 kan have været smalsporet og saddeltank, men der intet fabriksnr. oplyst, så det kan ikke bestemmes nærmere. Det var registreret i Nakskov, hvorfra det kom til anlægget af Vestvolden. Der er ikke tale om AAGE, som også kendes fra Vestvolden, da begge er registreret der.

 

Desuden var der et par Jensen & Olsen-lokomotiver, som tilsyneladende havde vandtank hele vejen rundt om kedlen, hvad man så skal kalde den udgave. De kørte på en tørvefabrik i Engesvang og/eller Pindstrup.

 

Venlig hilsen

 

Peter Andersen



Edited by Anders - 05 July 2022 at 19:46
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Anders View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 25 December 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 232
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 December 2009 at 10:20
Hej Niels
 
Godt spørgsmål. Valby Gasværk ligger lige til højrebenet. Jeg forhørte mig hos to af vores faste og yderst kompetente kilder som bragte to entrepranør lok på banen fra gammel tid. Lige nu venter jeg på en mail fra en af dem, for lige at få detaljerne på plads. Jeg talte med ham kort før afgang på årets måske smukkeste dag på Hedehusgårdens station. se www.smalspor.dk forsiden :-)
 
Vender tilbage så snart jeg har noget konkret
Venlig hilsen



Anders
Back to Top
Niels Munch View Drop Down
Groupie
Groupie


Joined: 27 February 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Munch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2009 at 14:10
Hej alle,
 
Ud over Valby Gasværk's "Grisen" kan jeg ikke lige udpege konkrete eksempler på smalsporede damploks i DK med saddeltank, men mener dog i tidens løb at have set et billede eller to ;-).
 
Kan I evt. hjælpe min umulige hukommelse på gled?
 
Et lille indlæg om saddeltanklokomotiver i Kontinentaleuropa kan ses her:
 
 
Bedste hilsener & på forhånd tak
Niels
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,688 seconds.