Sommerferie tips i Sverige

 

Rigtigt, det har intet med fodbold at gøre. Derimod en alternativ ferie for den kræsne Industribane svelle eller kommende  I Sverige er der en del store aktive industribaner i brug ved Tørvemoser. De største ligger få timers kørsel fra Helsingborg. E20 og du er godt på vej. For en lidt mere detaljeret gennemgang af de nedenfor nævnte baner, samt lidt flere aktive som nedlagte baner, kan henvises til en artikelserie, der hedder, Sverige har fortsat ”rigtige” industribaner og er trykt i Hedelands Veteranbanes tidsskrift ”Tipvognen”. Det være sig de sidste ca. tre årgange jævnt fordelt.

Husk så kamera, en masse film eller flashcards hvis du er digital, og fotograferer baneanlægget so var det sidste dag det kørte… for hvem ved enten kommer du der aldrig igen eller også er værket nedlagt næste gang du er på de kanter. Disse baner er dog nok næppe væk lige med det samme, men det har man jo sagt før og hvilken skuffelse det er når værket pludselig er brændt om efteråret og kørslen fra næste sæson mellem mose og værk er afløst af store lastbiler.

Ikke mindst et målebånd til opmåling af sporvidde er vigtig, den indvendige afstand mellem skinnerne. Husk at opgive målene i millimeter, ellers er du afsløret som førstegangs svelle! Til sammenligning er ”normalspor”, som det kaldes altså der hvor for eksempel DSB (Danske Stats Baner), DB (Deutsche Bahn nu Die Bahn) og SJ (Svenska Järnvägar) kører på, 1435mm. Et underligt mål men det skyldes at englænderne var først på ”banen” med den udgave af jernbanen som vi kender den i dag og  så tog de land og rige rundt og byggede jernbaner og du ved engelske mål!!! Måske finder du en skinne med påskriften 10 kg/m. Det viser skinnens styrke, hvor stort et akseltryk skinnen er beregnet til. 10 kilo vejer 1 meter af den pågældende skinne. I tabeller hos producenten kan man så slå specifikationerne op for en sådan skinne med varierende svelle afstande osv.

Nu af sted mod Sverige.

 

Höör er den første tørvemose med bane du kommer til når du tager Vognmands ruten fra Helsingør og drejer til højre lige efter motorvejen begynder efter Helsingborg. Topmoderne bane på 900 mm sporvidde og et omfattende sporsystem, har jeg fået fortalt eller læst, for jeg har endnu ikke haft fornøjelsen at aflægge denne bane et besøg. Store tog hvorvidt det er motorvogne med tippelad eller lidt mere traditionelt med lokomotiver og vogne ved jeg ikke men det skulle være ganske sikkert, at der er noget at se på. Efter planen skal denne bane besøges i år i vores sommerferie. Jeg forventer ikke en skuffende oplevelse.

 

 

Tog under indkørsel til fabrikken ved Perstorp med læsset tørvestamme.

 

Perstorp, det gule Schöma lokomotiv på vej med stamme mod mosen.

 

Dernæst bliver det Perstorp et stykke mod højre, stadigvæk i forhold til E4.

Her kan man ikke komme for tit. I hvert tilfælde ikke hvis man har sit hjerte kært. Her kører de med rigtige lokomotiver og vogne. På en lang strækning tja vel omkring to kilometer bare til udkanten af mosen og måske endnu en derud til læssestedet. Der køres med to stammer med to Schöma lokomotiver af lignede type som man kan se i Fuglsø mose på Djursland. Begge har oven i købet kørt i Danmark. Rørdal Cementfabrik i Aalborg fik leveret nogle stykker hvor hele fire, mener jeg at kunne huske, kom til forskellige moser i Sverige men er nu samlet i Perstorp og det ene kører stadigvæk! De andre, samt nogle flere fra Sverige, deriblandt et Diema, står henstillet men i rimelig stad. Her køres hele sommeren for fuld styrke og fuld hastighed. Et yderst interessant sted at tilbringe en hverdag.

 

Arbejdstog i mosen ved Strömnäsbrük

 

Stamme mod mosen lige før niveau krydsning af vej.

 

Nu kommer du kørende igen af E4 og pludselig drøner du forbi et vejskilt hvorpå Strömnäsbrük er påtrykt. Du må hellere sagtne farten, men op med humøret for der er en afkørsel to mod Strömnäsbrük! Den tager du , finder en forretning som har åbent og spørger om vej og pludselig åbner der sig endnu et eventyr foran dig. Der benyttes tre stammer! Hver stamme består af et Diema lokomotiv med seks vogne. Her køres der også for fuld styrke hver dag i hele sommer halvåret. Gå en tur ud i mosen og nyd læsningen af vognene… det er et syn værd. En kæmpe mose med et fint sporsystem logisk lagt ud i parallelle linier ud fra hovedsporet og der køres på det hele! Ikke noget med tilgroede spor her! Her køres så giv agt! ”Gå ikke over sporet - der kommer tog”. Ydermere står to lokomotiver henstillet ved værket, der ligget 500 meters kørsel fra mosekanten og minsandten om man ikke kan se endnu et lokomotiv hvis man sniger sig inden døre ad en port nær de hensatte lokomotiver.

 

 

Det blå lokomotiv er lige kørt ud af remisen og står nu klar til rangering mod vognstammen ved fabrikken på Ryttaren

 

Et af de hensatte lokomotiver i vognladen

 

Er man blevet bidt af tørveindustrien og det spormateriel som benyttes og benyttedes ved sådanne opgaver må jeg henvise til Tørvemose- og forarbejdnings-museet Ryttaren. Her skal du noget længere mod nord, tja vel helt oppe ved Jönköbing. Museet skildrer processen hele vejen fra gravningen af tørven i mosen over transporten hjem til fabrikken, en smuk gammel rødmalet fabrik i træ med originalt interiører,  til aflæsning af tørven  på loftet for til sidst at blive presset til baller og pakket klar til brug på gartnerier eller til private haver. Museet er klart et besøg vær. Spændende og intakt i en grad som skaber billeder af en hedengang tørveproduktion… skrev jeg hedengang? Det er kun ca 5 – 6 år siden at fabrikken blev nedlagt, dette på grund af den distance som jernbanen efterhånden havde nået for at nå ud til den resterende tørv i mosen. Derfor en meget lang køretur i de skramlende vogne til mosen igennem opgravet mose, som efterhånden er blevet til skov og krat. Smuk tur i den Svenske menneskeskabte natur. Banen råder over et for lokaliteten oprindeligt lokomotiv i drift samt et lidt mindre ligeledes i drift. Hertil to andre lokomotiver hensat på spor i en vognstamme opbevaringslade, som har tjent som ly for regn.

For åbningstider oplysninger med mere se http://w1.515.telia.com/~u51506844/  . Skriv den lige ned eller copy/paste adressen. Den er ikke alt for nem at huske.

 

Alt dette og meget mere, garanteret, ligger lige på den anden side af Øresund og venter på at nogle gider at spørge om tilladelse til at gå på opdagelse ad de bugtede, smalle men blanke spor.

 

Husk så på at i Sverige er der noget som hedder ”alle mands retten”, tjek lige gældende regler men så er overnatningen også reddet i ekstremt smukke naturomgivelser. For eksempel, som vi har gjort nogle gange, slå lejr lige ned til en idyllisk skov sø, naturligvis med en del myggestik som følge men det er det hele værd.

 

God sommerferie 2003