Spot... :  "Det seje træk"         

Roetransport

På Lolland var det helt frem til slutningen af 60´erne
muligt, at se smalsporede damplokomotiver i aktiv
tjeneste under roekampagnerne.
Her trækkes en stamme på 23 tungt læssede vogne.
Tid, sted samt lokomotiv lader sig ikke umidelbart  
spore.

Foto: Ukendt
Lertransport

Et Pedershaab lokomotiv (Bygge Nr. 332/ Byggeår
1941) på Lilleskov Teglværk. Lokomotivet og de 3 tipvogne anvendtes til transport af ler fra den nærlig-
gende lergrav til teglværkets "kasseføder".
I dag er Lilleskov Teglværk museum og lokalt sam- 
lingssted for egnens befolkning. Lokomotiv og vog-
ne anvendes stadig, nu til transport af de besøgende.

Foto: Ukendt

Tørvetransport 

I Lille Vildmose ved Sdr. Kongerslev i Jylland brug-
es adskillige lokomotiver i den store tørvemose. Fra
midlertidige depoter i mosen læsses tørvesmuld med gravemaskiner på vogne trukket af bl.a Schöma lo- komotiver (her Bygge Nr.4962/ Byggeår 1988). 
På hverdage kan den sporbårne trafik følges fra den
lille vej mellem Sdr. Kongerslev og Mou.

Foto: AKH/ TKH juni 1989

Tørvetransport 

På det gamle fabriksanlæg i Sdr. Kongerslev, blev tørvevognene via spil og wire trukket op af en ram- pe for aflæsning i depotbygning. Efter en brand, er der opført et helt nyt fabriksanlæg og lastbiler fore-
tager nu transporten mellem mose og fabrik. Trans-
porten i mosen sker fortsat pr. bane.
Her holder Pedershaab lokomotivet, som tit omtal-
es "Det gule viduner" ved det gamle fabriksanlæg.

Foto: AKH/ TKH juni 1989

Tørvetransport 

I Fuglsø Mose på Djursland udvindes tørvesmuld i
stor stil. Den interne transport ude i mosen foretag-
es med 2 Schöma lokomotiver suppleret af et ældre lokomotiv af ukendt fabrikat. Her ses et Schöma lo-
komotiv (Bygge Nr. 3405/ Byggeår 1972) holden-
de med en stamme vogne (opbygget på rammer af
træ).

Foto: AKH/ TKH 02071996

Sidst opdateret: 11-05-15